Hjem Nyheter Japan trening 1: Verstappen raskest – Sargeant krasjet

Japan trening 1: Verstappen raskest – Sargeant krasjet

Foto: Mark Thompson /Getty Images) / Red Bull Content Pool

Red Bull-fører Max Verstappen toppet den første treningen før Japans Grand Prix på Suzuka. Treningen ble imidlertid stoppet etter nok en krasj av en Williams-fører.

Etter at Albon krasjet kraftig på den første treningen i Melbourne for to uker siden, var det i dag Logan Sargeant som gikk i veggen i sving 7 midtveis i den første treningen på Suzuka. Det hele var selvforskyldt etter at han kom for langt ut, og ut på gresset i sin første raske runde etter å ha byttet til myke dekk.

Akkurat det passet Williams dårlig, ettersom de allerede har lite med deler etter en problematisk vinter. Sargeant kjører denne helgen med den reparerte monocoquen etter Albon-krasjet i Australia.

Heldigvis, for Williams som ikke ventes å ha et reservechassis klart før Miami GP i mai, tok fronten det meste av smellen, noe som gjør at bilen før være klar til trening 2.

LES OGSÅ: Utelukker ikke retur til F1

Verstappen raskest

Som forventet, kom Verstappen sterkt tilbake, etter bremseproblemer i Australia.

Verstappen satte først tiden 1.31.463 38, før han byttet til myke dekk og kjørte 1.30.056.
Perez fulgte bare 0,181 bak og ga Red Bull en oppmuntrende start med oppgraderinger av gulv og nye luftinntak på sidepodden.

I kampen mellom Ferrari, Mercedes og McLaren, har det vært ventet at McLaren skulle like seg godt gjennom de raske svingene på Suzuka, men Ferrari var raskest, og nok en gang var Carlos Sainz Jr. raskere enn lagkamerat Charles Leclerc som bare satte sjette beste tid.

McLaren endte opp med åttende og tiende der Oscar Piastri og Lando Norris var litt over et sekund bak de beste. Det sier kanskje ikke så mye, ettersom begges forsøk på myke dekk ble avbrutt av det røde flagget. Norris var på sin første push-runde og var raskest i den første sektoren da det røde flagget kom, mens Piastri var i den første sektoren. Det er ingen store oppdateringer hos hverken Ferrari eller McLaren denne helgen.

Bedre for Mercedes?
Forventningene hos Mercedes har vært beskjedne inn mot helgen, særlig basert på banekarakteristikken på Suzuka. Mercedes overrasket imidlertid med George Russell og Lewis Hamilton som nummer fire og fem på den første treningen.

Hamiltons tid, satt rett før det røde flagget, var 0,487s sekunder bak Verstappen – mens Russell var 0,013 raskere enn lagkameraten sin etter at treningen kom i gang igjen.

Kommunikasjonsdirektør Bradley Lord hos Mercedes, beskrev ovenfor Sky Sports bilen som «»som natt og dag sammenlignet med i fjor».

Det har imidlertid vist seg noen ganger at W15 har en tendens til å miste ytelse, helt uventet, så vi får gi den noen treninger tid.

Hos Aston Martin var det problemer for Lance Stroll som kjørte med en oppgradert bil med endringer på gulvet og motordeksel. Problemet var imidlertid at en løs aero rake skapte ødeleggelser bak på bilen, og gjorde at han måtte vente lenge før han kom ut igjen.

Sjanse for Iwasa

Red Bull-junior Ayumu Iwasa gjorde sin debut i Formel 1 og tok over Daniel Ricciardos RB på den første treningen, han gjorde ingen feil og satte den 16. raskeste tiden.

Den 22 år gamle japaneren kjører Super Formula for Team Mugen i år etter to år i Formel 2. Han er den første nye føreren som får sjansen på en trening i 2024, som er et resultat av at de må tilfredsstille reglene som krever at at teamene skal gi førere som har kjørt to eller færre F1-løp en mulighet på testing.

Iwasa var bare 0,873s bak Yuki Tsunoda – i en bil som fortsatt hadde det gamle RB-gulvet sammenlignet med teamkompisen. Begge bilene skal imidlertid ha det nye gulvet når Ricciardo er tilbake i den andre treningen.

Det er forventet at Haas fortsatt vil slite på raske Suzuka, men med Nico Hulkenberg som nummer 13 var de nok ganske fornøyd. Og de er raskere en Sauber, det er kanskje målestokken for dem denne helgen.

Trening 2: Piastri raskest etter en regnfull start

Under andre treningen i Japan var det ingen av førerne som følte hastverk for å komme seg ut på banen så fort klokken begynte å telle ned. Første trening så var det tørt på banen, men regnet kom til andre treningen. De første 15 minuttene av andre trening var ingen på banen for teamene ventet på at regnet skulle forsvinne.

Hamilton var førstemann på banen, men var rask til å komme tilbake til garasjen når det begynte å regne igjen. Det samme gjalt for Ricciardo som også nevnte regnet på team radioen. Med rett over en halvtime igjen av trening 2 kjørte Piastri ut på banen for en runde på intermediate dekkene.

De eneste førerne som var ute på banen med litt over 25 minutter igjen på klokken var begge begge RB førerne og Albon. Samme som Piastri, kjørte Albon også bare en runde. Både Ricciardo og Tsunoda var ute i 5 minutter og fullførte flere runder rundt banen. Bottas og Zhou var også en kort tur ute på banen med 2 runder. Begge Sauber bilene var ute på banen med kun 10 minutter igjen av andre trening, med syv minutter igjen kom begge Haas bilene og Albon på banen.

Magnussen kom rett tilbake etter at han mente det var for vått på banen med slicks dekk. Hulkenberg holdt seg ute på banen sammen med Piastri og Zhou med bare 5 minutter igjen på klokken. Helt i siste liten var det flere førere ute på banen for å prøve å sette en raskeste tid, men det var Piastri som toppet tabellen foran Hamilton og Leclerc. Det var kun 7 av førerne som fikk satt en tid da Zhou ikke fikk kjørt nok runder for å få en tid på tabellen, og de andre førerne ikke deltok under treningen.