OPPDATERT: Liberty har kjøpt 86 prosent av Dorna Sports SL, selskapet som kontrollerer de kommersielle rettighetene til FIM Road Racing World Championship, bedre kjent som MotoGP.
Liberty Media, som har tatt store steg etter at de tok over som kommersielle rettighetshaver for Formel 1, bekrefter at de er enige om en avtale om å kjøpe majoriteten i Dorna Sports SL, det spanske promoteringsselskapet som kontrollerer de kommersielle rettighetene til MotoGP.
Liberty har en eksklusiv avtale om å forhandle med Dorna, og det skal være en avtale verdt 4,3 milliarder dollar som ligger på bordet. Avtalen vi også gjøre at de amerikanske F1-eierne også overtar en gjeld på nærmere en milliard dollar.
Det er imidlertid flere skjær i sjøen, et av de største er om europeiske konkurransemyndigheter vil tillate en slik overtagelse. Denne prosessen er nå i gang, og det kan også være konkurransemyndigheter i andre land som også kan ha meninger om dette.
Spørsmålet er om EU og andre vil tillate at mannen som kontrollerer Liberty Media og Liberty Global, John Malone, også kan kontrollere MotoGP uten at det blir oppfattet som en monopolsituasjon.
Da CVC Capital Partners ønsket å ta kontroll over Formel 1 i 2006, måtte de legge fram planene sine for EU. Det var det først og fremst TV-rettighetene som skapte problemer. EU argumenterte med at prisene på fjernsynsavtalene i Spania og Italia ville bli økt som et resultat av salget. Enden på den historien var at CVC Capital Partners fikk lov å kjøpe F1 om de solgte alle sine aksjer i MotoGP.
Før det, tilbake i 1992, var Bernie Ecclestone kort involvert i et partnerskap med Dorna Sports som da kjøpte de kommersielle rettighetene til MotoGP. Samarbeidt ble kort, men Ecclestone utarbeidet en avtale som ga alle involverte en bedre struktur å jobbe med. Han ble kort etterpåkjøpt ut av Dorna, og tjente en betydelig fortjeneste på sin opprinnelige investering. Detter var imidlertid i en tid der EU ikke var like opptatt av konkurransespørsmål som de er i dag.|
Dorna sier at planen er av overtagelsen skal skje innen utgangen av 2024 – men alt henger altså på myndighetenes godkjenning.