Hjem Nyheter F1 på 18-tommere også fra 2026

F1 på 18-tommere også fra 2026

Foto: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Alt tyder på at de nye F1-bilene som kommer i 2026 også vil bruke 18-tommers hjul – til tross for at man på jakt etter lettere biler har diskutert muligheten for å gå tilbake til en mindre dimensjon.

Overgangen fra 13- til 18-tommers hjul i Formel 1 kom som et resultat av å gjøre dekkene likere, og med det mer relevante, for dekkprodusentene som jo lever av å selge dekk til ordinære biler.

De siste årene har imidlertid diskusjonen gått om man burde gå ned i dimensjon i jakten på lettere biler. Pirelli, har imidlertid vært skeptiske til en endring. I tillegg til å gjøre dekkene mindre relevante er det også kort tid på å utvikle, teste og ikke minst endre produksjonen for å tilpasse seg en ny hjulstørrelse.

LES OGSÅ: Har mottatt formell klage på Horner

På toppen av dette vil det også gjøre det vanskeligere for teamene å tilpasse sine biler til nye hjul.

Som et kompromiss vil man trolig endre noe på spesifikasjonene for dekkene, alt dette for å jakte på lavere vekt. Disse spesifikasjonene er ikke helt på plass, men skal ikke være langt unna.
– Vi er svært nær å ha alle spesifikasjoner for størrelser, det er selvsagt viktig for de som skal designe felger, bremser, hjuloppheng og alt annet som er knyttet til dekkene, sa Pirelli F1-sjef Mario Isola, til Motorsport.com.

LES OGSÅ: Trøbbel for FIA-presidenten

Det har aldri vært diskutert å gå tilbake til 13-tommere, men heller å gå for 16-tommere som en mellomting, men Isola er klar på at de ønsker å bli på 18-tommere – om noe mindre enn dagens, men fortsatt på samme felg.
– Det vi diskuterer nå er litt mindre diameter, en noe lavere profil og litt smalere dekk, sier Isola.

Han sier at forskjellen mellom et smalere og lavere 18-tommers hjul og et på 16-tommer er ikke så stort, så vektforskjellen er ganske minimal. Pirelli mener at det blir vanskeligere å kontrollere temperaturen i et mindre dekk, og at en ny dimensjon bare ville gjøre det enda vanskeligere for teamene i arbeidet med å designe den nye bilen.

– Det er så mange elementer involvert om vi skal designe et helt nytt dekk som tilfredsstiller forventingene til førerne, og når det kommer til ytelser er 18-tommers hjul bedre enn 16, sier Isola.