Frem til nå har straffen for å passere en annen fører utenfor banen stort sett begrenset seg til fem sekunders straff, nå økes straffen.
Dommerne har et bredt spekter av mulige straffer de kan ilegge en fører som er involvert i en hendelse, men det har vært en tendens til å standardisere til den samme fem-sekunders tidsstraffen for en rekke overtredelser. Denne straffen må enten avtjenes ved førerens neste pitstop eller legges til tiden deres dersom føreren ikke skal inn igjen etter at straffen er mottatt, noe som ofte ses på som en utilstrekkelig straff.
Det har lenge blitt hevdet at det er for lett å oppveie straffen, særlig om det gjelder en fører i en raskere bil, som har oppnådd en fordel ovenfor en fører i en langsommere bil.
Strengere straff
For denne sesongen vil ett spesifikt eksempel endres, da en 10-sekunders straff er satt til å bli pålagt dersom en fører kjører forbi utenfor banen for å oppnå en posisjon.
Selv om det ingen fikk straff for dette i sesongåpningen forrige uke, ble det ilagt under det første F3-løpet, der Luke Browning fikk 10-sekunders tidsstraff for forbikjøring utenfor banen.
Endringene kommer etter omfattende diskusjoner med førerne om å sette retningslinjer, som ble aktualisert av en kontroversiell manøver av George Russell foretok under sprintløpet i USA Grand Prix. Engelskmannen passerte Oscar Piastri utenfor banen, noe som ble vurdert som en bevisst handling. Russell hadde tidligere klaget i et førermøte på at reglene betydde at det var verdt å foreta en ulovlig forbikjøring, fordi kostnaden var så lav.
Etter dette etablerte det seg en situasjon der førerne visste at en forbikjøring utenfor banen der de ikke ga tilbake posisjonen, bare ville gi en fem-sekunders straff – og de flere ganger foretrakk det – fremfor å måtte gi fra seg baneposisjonen- og måte prøve å kjøre forbi igjen.
En meny å velge fra
En del av begrunnelsen for nesten standardiseringen av straffer under løp har alltid vært at dommerne pleier å utstede straffer i tråd med tidligere avgjørelser for lignende hendelser, og dermed har skapt presedens.
Samtidig har mange ment at man må bruke alle alternativene som finnes av straffer, og ikke utelukkende bruke tillegg i tid på henholdsvis fem og ti sekunder.
Disse straffene har dommerne tilgjengelig:
5-sekunders tidsstraff
10-sekunders tidsstraff
Straff der fører må kjøre gjennom pitlane (drive through)
10-sekunders stop & go
Valgfri tidsstraff satt av dommerne
Advarsel
Gridstraff
Diskvalifisering
Utestengelse fra neste løp
Tanken bak regelendringene er at hvis dommerne brukte hele spekteret av straffer, så vil det være mindre sannsynlig at førerne ville forsøke å utnytte regelverket til sin fordel.
Fra nå vil fem sekunder bli til 10, noe som fortsatt kan gjøre det til en vurdering for føreren om det fortsatt er lov.
Det er fortsatt usikkert om straffene vil bli strengere for andre hendelser på banen – trolig vil det vurderes mer fra sak til sak.