Dennis Hauger er klar for sin tredje sesong i mesterskapet – her er alt du trenger å vite.
Denne saken er levert i samarbeid med Parc Fermé
Dennis Hauger tar snart fatt på en ny sesong i Formel 2, og i det som blir hans siste år på dette nivået kreves det en god sesong for å holde Formel 1-drømmen i live. 20-åringen fortsetter i MP Motorsport for andre sesong på rad, men både bilen og gutten ser nå annerledes ut som en konsekvens av at han ikke lenger er en del av Red Bulls juniorteam.
Som alltid er det relativt stor utskifting på griden fra et år til et annet. Dennis Hauger, er en av de eneste som fortsetter i Formel 2 og som kjører for samme team som i fjor. Inn kommer en rekke spennende rookies.
– Jeg tror vi ser det sterkeste F2-feltet siden 2018. Sjansene for å kunne klatre videre opp til F1 er betydelig større enn den var i fjorårssesongen, forteller Viaplay-ekspert og redaktør i Formel-1.no Stein Pettersen til Parc Fermé.
Poeng, regler og format
En løpshelg i Formel 2 består av en trening, en kvalifisering, et sprintløp og et hovedløp. Resultatet i kvalifiseringen bestemmer startgriden for søndagens hovedløp, mens rekkefølgen snus blant de ti fremste i lørdagens sprintløp.
Det er 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 og 1 poeng som deles ut til de ti fremste i hovedløpet mens de åtte fremste i sprintløpet får fra 8 og ned til 1 poeng for sin innsats. I tillegg belønnes pole position i hovedløpet med to poeng, og i begge løpene blir føreren med den raskeste runden belønnet med et poeng forutsatt at vedkommende fullfører blant de ti fremste.
Sprintløpet er 120 kilometer langt, eller 45 minutter. Med andre ord vild et være 120 kilometer langt om alt går som normalt, men om et langvarig opphold forsinker prosessen vil målflagget komme ut etter 45 minutter. I hovedløpet gjeldet det samme premisset, da med 170 kilometer og en time.
Hver helg tildeles hver fører fem dekksett – tre «prime» og to «option», i tillegg til at de har tre dett med regndekk. Prime tilsvarer harde dekk, og option tilsvarer myke dekk.
Helt ny bil
Denne sesongen melder en helt ny bil sin ankomst i Formel 2, og det er knyttet stor spenning til hvordan dette vil slå ut. Hvilket team som knekker koden med den nye bilen først kan bli helt avgjørende ettersom det skal kjøres hele tre løpshelger bare i mars.
Rent teknisk er bilen like stor (4 cm lenger for å være pinlig nøyaktig) og motoren er fortsatt den samme. Utseendemessig og aerodynamisk er forskjellen relativt stor, og det forventes at det blir en annerledes opplevelse for førerne å kjøre den nye bilen. Håpet med norske øyne er at det skal passe Dennis Hauger bra. Nordmannen ble aldri helt komfortabel med den forrige bilen.
– «Race pace» virker ganske bra, og vi er topp 10 på «kvalik pace». Men det er alltid litt vanskelig å se på testing hva folk gjør når. Så jeg vil si meg positiv, men det er definitivt ting å jobbe med som vi må ta tak i og forbedre. Men det blir spennende å se hvordan det ligger an i første løpshelg, fortalte Hauger til Parc Fermé om den nye bilen etter at pre season-testen var ferdigkjørt.
Kan Dennis vinne?
Det store spørsmålet med norske øyne er om Dennis Hauger kan stå igjen som årets mester når sesongen er over.
– Med nissalua godt trukket ned over øra har jeg selvsagt tro på at Dennis endelig kan lykkes, han har fart nok og om han viser at han kan hente frem den duellstyrken han hadde i F3 og delvis i starten av forrige sesong, vil han være med å kjempe i toppen – forhåpentligvis også om seiere, og tittelen. Men førere som Bearman, Martins, Bortoleto og superhypen Andrea Kimi Antonelli, kommer til å gjøre det til en knalltøff sesong, forteller Stein Pettersen.
Også den internasjonale kommentatoren Chris McCharty, uten den norskættede nisselua på hodet, har tro på at Hauger kan gjøre det bra.
– Jeg tror han er en av de tydelige tittelkandidatene for sesongen. Han har også en god teamkamerat i Franco Colapinto, og jeg tror at de to vil fungere veldig bra sammen. Jeg tror han kommer til å gå inn sammen med navn som Victor Martins og Oliver Bearman som en av de ledende førerne i sine team som vi kan forvente at skyter fart i Bahrain og kjemper om pole position fra start, forteller Chris McCharty til Parc Fermé.
Men det avhenger av at han får bukt med den klare akilleshælen: kvalifiseringene.
– Når du ser på resultatene hans er det kvalifiseringsresultatene han virkelig har manglet, så jeg tror han vil prøve å rette opp det i år og bare jobbe med det generelt, fordi om du ser tilbake har han egentlig bare vært på første rad en gang og han har liksom bare har vært innenfor topp åtte mesteparten av tiden, så ja, jeg tror det er det ene området han vil fikse. Hvis han kan fikse det så har han en veldig god sjanse til å kjempe om tittelen, fortsetter han.
Årets grid
Selv om flere førere forsvinner ut av mesterskapet er det en rekke rutinerte navn til start, og ikke minst finner vi flere spennende rookies. Her presenteres griden etter årets startnummer og følgelig fjorårets rekkefølge i team-mesterskapet.
ART Grand Prix
1 – Victor Martins – Franske Victor Martins kjører sin andre sesong i mesterskapet, og for teamet som sikret seieren i fjor fremstår han som en and e klareste tittelkandidatene. 22-åringen er Alpine-junior, og i 2022 vant han Formel 3.
2 – Zak O’ Sullivan – Britiske Zak O’Sullivan ble nummer to i fjorårets Formel 3-mesterskap, og tar i år steget opp til Formel 2 med ART. 19-åringen er en del av Williams akademi.
Prema
3 – Oliver Bearman – Britiske Oliver Bearman kjører sin andre sesong i Formel 2 for Prema, og er en av de klareste tittelkandidatene. 18-åringen er Ferrari-junior, ble nummer tre i Formel 3 i 2022, og i år skal han kjøre hele seks fredagstreninger for Haas.
4 – Andrea Kimi Antonelli – Italienske Andrea Kimi Antonelli er virkelig en mann å følge med på. 17-åringen som slo Martinius Stenshorne på veien mot FRECA-gull i fjor har vunnet det meste som kan vinnes på veien til Formel 2, men han hopper altså bukk over Formel 3. Han er Mercedes-junior, og linkes allerede nå til et Formel 1-sete i 2025.
Rodin
5 – Zane Maloney – Maloney kommer fra Barbados og kjører sin andre sesong i Formel 2. 20-åringen som i likhet med Dennis Hauger nå er ute av Red Bull-akademiet har nå blitt Sauber-junior.
6 – Ritomo Miyata – Japanske Ritomo Miyata er et nytt tilskudd i Formel 2. 24-åringen slo i fjor blant annet Liam lawson da han vant Super Formula, og han vant også Super GT-mesterskapet. Miyata støttes av Toyota, og skal ved siden av Formel 2-satsingen kjøre European Le Mans Series.
DAMS
7 – Jak Crawford – Amerikanske Jak Crawford måtte også gå ut døren hos Red Bull etter forrige sesong, men han er nå inne i varmen hos Aston Martin. 18-åringen ble nummer 13 i fjor, da i Hitech-teamet.
8 – Juan Manuel Correa – Amerikanske Juan Manuel Correa kjører sin andre sesong på rappen i Formel 2 etter at han kom tilbake fra ulykken på Spa i 2019. 24-åringen ble i fjor nummer 19 for Van Amersfoort.
Invictia
9 – Kush Maini – Indiske Kush Maini imponerte mange i sin første Formel 2-sesong i 2023, og 23-åringen som er en del av Alpines juniorakademi returnerer denne sesongen med siktet stilt inn mot gullet.
10 – Gabriel Bortoleto – Brasilianske Gabriel Bortoleto kommer inn i Formel 2 som fjorårets Formel 3-mester, og vil være ute etter å kopiere Oscar Piastri ved å først vinne Formel 3 på første forsøk og så vinne Formel 2 på første forsøk. Bortoleto er en del av McLarens juniorakademi.
MP Motorsport
11 – Dennis Hauger – Det norske håpet kjører i år sin tredje Formel 2-sesong, og sin andre for MP Motorsport. 20-åringen er ikke lenger en del av noe juniorprogram.
12 – Franco Colapinto – Argentinske Colapinto ble i fjor nummer fire i Formel 3, og tar nå steget opp til Formel 2 med MP Motorsport. 20-åringen er en del av Williams juniorakademi.
Van Amersfoort
14 – Enzo Fittipaldi – Brasilianske Enzo Fittipaldi returnerer til Formel 2 for sin tredje fulle sesong. Denne gangen kjører 22-åringen for Van Amersfoort.
15 – Rafael Villagomez – Meksikanske Rafael Villagomez kommer inn som rookie i årets mesterskap. 22-åringen har de tre siste årene levert svakt i Formel 3, og det vil overraske om han i det hele tatt kjemper om poeng på dette nivået.
Hitech
16 – Amaury Cordeel – Belgiske Cordeel har som regel vært å finne i bakre del av feltet de to siste sesongene, og med kun to poenggivende løp i 2023 er det ikke grunn til å tro at 21-åringen vil gjøre det stort bedre i år heller,
17 – Paul Aron – Estiske Paul Aron debuterer denne sesongen i Formel 2 for Hitech. 20-åringen ble nummer tre i fjorårets Formel 3-mesterskap i det som var hans debutsesong.
Campos
20 – Isack Hadjar – Franske Isack Hadjar nyter stor tillit internt i Red Bull, men presset er betydelig for å levere gode resultater i sin andre Formel 2-sesong. 19-åringen går i år fra Hitech til Campos, og håper å forbedre fjorårets 14. plass.
21 – Pepe Marti – Spanske Pepe Marti hopper i år opp til Formel 3 etter å ha blitt nummer fem i sin andre Formel 3-sesong i 2023. 18-åringen er en del av Red Bulls juniorakademi.
Trident
22 – Richard Verschoor – Nederlandske Verschoor kjører sin fjerde sesong i mesterskapet. 23-åringen er i år tilbake i Trident hvor han også kjørte i 2022.
23 – Roman Stanek – Tsjekkiske Roman Stanek går inn i sin andre Formel 2-sesong for samme team. 19-åringen ble i fjor nummer 18 i sammendraget.
PHM AIX
24 – Joshua Dürksen – Paraguyanske Joshua Dürksen gjør som Andrea Kimi Antonelli når han hopper rett fra Formula Regional Europa tll Formel 2. En nittendeplass i sammendraget og kun en pallplass tyder dog på at oppgaven kan bli vanskelig for 20-åringen.
25 – Taylor Barnard – Britiske Taylor Barnard ble nummer ti i fjorårets Formel 3-mesterskap, og han hopper nå opp til Formel 2. 19-åringen startet året med å bli nummer to i Formula Regional Midtøsten.
Team | Førere | |
---|---|---|
ART Grand Prix | 🇫🇷 Victor Martins | 🇬🇧 Zak O’Sullivan |
Prema | 🇬🇧 Ollie Bearman | 🇮🇹 Andrea Kimi Antonelli |
Rodin | 🇧🇧 Zane Maloney | 🇯🇵 Ritomo Miyata |
DAMS | 🇺🇸 Jak Crawford | 🇺🇸 Juan Manuel Correa |
Invicta | 🇮🇳 Kush Maini | 🇧🇷 Gabriel Bortoleto |
MP Motorsport | 🇳🇴 Dennis Hauger | 🇦🇷 Franco Colapinto |
Van Amersfoort | 🇧🇷 Enzo Fittipaldi | 🇲🇽 Rafael Villagomez |
Hitech | 🇧🇪 Amaury Cordeel | 🇪🇪 Paul Aron |
Campos | 🇫🇷 Isack Hadjar | 🇪🇸 Pepe Marti |
Trident | 🇳🇱 Richard Verschoor | 🇨🇿 Roman Stanek |
PHM AIX | 🇵🇾 Joshua Dürksen | 🇬🇧 Taylor Barnard |
Kalenderen
Løp | Dato |
---|---|
🇧🇭 Bahrain | 29. februar – 2. mars |
🇸🇦 Saudi Arabia | 7. – 9. mars |
🇦🇺 Australia | 22. – 24. mars |
🇮🇹 Imola | 17. – 19. mai |
🇲🇨 Monaco | 24. – 26. mai |
🇪🇸 Spania | 21. – 23. juni |
🇦🇹 Østerrike | 28. – 30. juni |
🇬🇧 Storbritannia | 5. – 7. juli |
🇭🇺 Ungarn | 19. – 21. juli |
🇧🇪 Belgia | 26. – 28. juli |
🇮🇹 Italia | 30. august – 1. september |
🇦🇿 Aserbajdsjan | 13. – 15. september |
🇶🇦 Qatar | 29. november – 1. desember |
🇦🇪 Abu Dhabi | 6. – 8. desember |
Totalt skal det kjøres 14 løpshelger i Formel 2 denne sesongen. Det er fire flere enn i Formel 3, og ti færre enn i Formel 1. Sesongen starter med tre løpshelger i Bahrain, Saudi-Arabia og Australia før det kommer en liten pause.
Gjennom våren og sommeren følger Formel 2-sirkuset Formel 1 på de fleste europeiske banenen som vanlig, men i motsetning til det som har vært tilfelle før venter det ikke denne gangen en flere måneder lang pause på høsten mellom løpshelgen på Monza og sesongavslutningen i Abu Dhabi. Der har nemlig Aserbajdsjan kommet inn i september, i tillegg til at mesterskapet for første gang besøker Qatar i november.
Med to sesonger i beltet er det kun Qatar som blir en ny erfaring for Hauger, slik det også blir for alle andre på griden.
Få full oversikt på vår kalender-side!
Eksperttipset
Vi spurte Viaplay-ekspert Stein Pettersen og internasjonal Formel 2-kommentator Chris McCharty om deres tips for den kommende sesongen.
– Hvem vinner Formel 2?
Stein Pettersen: – Jeg tror det vil stå mellom Bearman, Dennis og Martins – la oss håpe vi kan feire!
Chris McCharty: – Victor Martins
– Hvor fullfører Dennis Hauger?
Stein Pettersen: – Dennis blir topp fem
Chris McCharty: – Tredjeplass
– Hvem blir den største overraskelsen?
Stein Pettersen: – Jeg tror det kan bli tøft for Antonelli, men for en eventyrhistorie det ville vært!
Chris McCharty: – Jeg går for Taylor Barnard. Han var den største overraskelsen Formel 3 i fjor og har akkurat hoppet inn i Formel 2, og jeg tror han kan bli den største overraskelsen igjen med tanke på hvor fort han lærer en bil å kjenne.
– Hvem vinner hovedløpet i Bahrain?
Stein Pettersen: – Oliver Bearman
Chris McCharty: – Oliver Bearman
Stein Pettersen var nylig innom i Formel-1.nos podkast Tangeringpsunktet, hvor nettopp Formel 2 var tema. Episoden kan også høres der du konsumerer dine podkaster.