Nye Visa RBs stadig tettere bånd til Red Bull mottar sterk kritikk. Nå bes det om regelendringer.
Kristian Nielsen og Joakim Stenløs
I Formel 1 må alle team utvikle sin egen bil, men regelverket tillater å bruke elementer utviklet av andre team. Dette ser vi flere eksempler på med Haas og Sauber som bruker Ferrari-komponenter, Visa RB som bruker Red Bull-komponenter og ikke minst ved Mclaren, Aston Martin og Williams som alle bruker komponenter levert av Mercedes.
Likevel reagerer flere på at de tette båndene mellom Visa RB og Red Bull. Visa RB er som kjent eid av nettopp Red Bull, og de fungerer som deres juniorteam, men de er forpliktet til å drive separate operasjoner på en rekke avgjørende områder. McLarens Zak Brown er en av de som krever strengere regelverk mot denne typen samarbeid.
– Jeg mener ikke Red Bull og Visa RB jukser. Reglene er bare ikke godt nok skrevet, uttalte Brown til Sky Sports.
Over vinteren har Visa Cash App RB, tidligere kjent som AlphaTauri, gjennomgått en rekke endringer. Utover navneendringen som kommersielt bringer teamet nærmere Red Bull finner vi også en rekke nye personer i ledelsen. En større del av teamets operasjon flyttes også til England, og årets bil var ikke uventet kraftig inspirert av nettopp Red Bulll.
Red Bull og Visa RB har ikke overraskende forsvart sin fremgangsmåte som innenfor regelverket og beskriver det hele som en lik situasjon som andre team har med deling av komponenter, selv om de to teamene har samme eier. Brown presser på sin side for et skjerpet regelverk rundt hva som er lov å dele med andre team og ikke.
– Det vil være lag som er uenig med meg, men jeg tror flertallet vil være enig i det jeg har sagt.
Å ha to team på banen er en klar fordel. Om det er slik i dag eller ikke må fremtiden vise. Brown er uansett klar på at og ha et a- og b-lag ikke kan gjelde.
– Jeg tror et A- og B-lag blir et stort problem i sesongene som kommer. To lag med samme eier har man ikke i andre idretter og det gjør rede for mange interessekonflikter, uttalte Brown til Sky Sports.
Det er rett og slett for mange situasjoner som kan skje under et løp som gjør det urettferdig når man havner på andre siden av en konflikt mot Red Bull eller Visa RB.
– Tenk om det er Max mot Oscar. Oscar kvalifiserer som nummer 10, og Max kvalifiserer på pole. Den åpenbare beste strategien for løpet er å starte på medium dekkene, men begge Visa RB-bilene kvalifiserte som nummer 9 og 11, så de setter dem på soft dekkene og ødelegger for de rundt seg, fortsetter Brown.
Videre forteller McLaren sjefen om en hendelse under fjorårets Singapore Grand Prix hvor AlphaTauri (Visa RB) ikke møtte til en høring som omdannet Max Verstappen blokkere Yuki Tsunoda i kvalifiseringen. Her mener Brown de ikke er like store rivaler mot hverandre som de er mot resten av feltet.
Toro Rosso/AlphaTauri/Visa Casp App RB har eksistert siden 2005, hvorfor er det først et problem nå at Red Bull eier to lag?
Formel 1 endrer seg stadig og det er ikke den samme sporten nå som det den var for 15 år siden. Det var veldig spredt mellom lagene før og det var ikke like mange delinger mellom lag for komponenter.
– Det fantes ikke et kostnadstak for 15 år siden, og det var vi i McLaren som startet hele utvekslingen av deler ved å selge girkasser til Force India. Men feltet var så spredt, så vi tenkte: La oss hjelpe de mindre lagene, de trenger hjelp, forteller Brown.
– Nå hvor alle lagene må følge kostnadstaket og ting er annerledes. RB har mer vindtunnel-tid og kan bruke like mye penger som oss.
For Zak er det viktig å understreke at han ikke mener de opererer utenfor regelverket, de maksimerer det. Brown forteller videre at hvis han hadde eid to lag så ville han gjort nøyaktig det Red Bull og Visa RB driver med.
– Jeg mener bare vi trenger totalt like og rettferdige regler for alle lagene. Det er slik vi har det i all annen idrett.