Kostnadstaket har vært godt nytt for de fleste F1-teamene. Selv om det fortsatt er varierende økonomisk resultater, begynner F1 å se ut et bra sted å investere pengene sine.
Alle de 10 Formel 1-lagene holdt seg innenfor kostnadsgrensen i 2022. Grensen var satt til 140 millioner dollar for en kalender med 21 løp, men på grunn av et ekstra løp ble den reelle summen for 2022 141,2 millioner dollar. I fjor ble dette redusert til 135 millioner dollar, selv om den faktisk bare ble 137,4 millioner dollar, ettersom det var planlagt 23 løp, og Emilia Romagna Grand Prix ble avlyst mindre enn tre måneder før den planlagte datoen. Det betydde at pengene fortsatt var tilgjengelig fordi lagene hadde betalte noen ting på forhånd.
Kontrollorganet, som finansieres av F1 og administreres av FIA, konkluderte med at det ikke var noen problemer. Det kom nok som en overraskelse for flere, ettersom det hadde gått rykter om at flere lag hadde brutt regelverket.
Det er viktig å huske at det finnes en rekke unntak fra grensen, inkludert markedsføringskostnader, lønninger og utgifter til førere, lønninger og utgifter til de tre best betalte i laget, finanskostnader, alle eiendomskostnader, påmeldingsavgifter, lisensavgifter og eventuelle bøter teamet får gjennom sesongen.
Med andre ord er kostandene til teamet, langt høyere enn taket. Ser man på de økonomiske resultatene som teamene leverte for 2022, er det ingen tvil om at vi ser en langt sunnere økonomi enn tidligere.
Mercedes AMG Petronas F1 Team rapporterte at F1-laget, ikke inkludert den delen som leverer motorer til kundeteam, hadde inntekter på rundt 475 millioner pund og gikk med nesten 90 millioner i overskudd. Teamet brukte 390 millioner pund, nesten tre ganger det som er budsjettgrensen. Disse kostnadene inkluderte investering i unge førere og Formel E-laget.
For Ferrari er det vanskelig å se konkrete tall, ettersom alt er en del av hovedselskapets regnskaper, men takket være sponsor, og premiepenger, ga det en relativt stor fortjeneste i 2022. Red Bull Racing og Red Bull Technology hadde samlede inntekter på 385 millioner pund, hvorav 275 millioner pund kom fra Red Bull Racing Ltd, det ga et lite overskudd for laget – en overgang fra hvordan det har vært i store deler av laget historie.
McLaren Racing brukte 327,8 millioner pund, men tapte snaut 60 millioner pund, noe som gjorde at de totale kostnadene var 380,8 millioner. Denne inkluderte imidlertid både IndyCar, Formel E og Extreme E. Et annet lag som rapportere at de hadde brukt mer enn beløpsgrensen var Alpine. Teamet rapportere resultater som viser 249 millioner pund i inntekter, men et overskudd på 26,2 millioner, noe som betyr at de har brukt 222,8 millioner pund i 2022.
Hos Aston Martin var inntektene 187,7 millioner pund, men endte opp et tap på 53 millioner pund. Williams rapporterte inntekter på 142,9 millioner pund og et tap på 17,9 millioner pund, mens Haas brukte 109,7 millioner pund og gikk med 5,8 millioner pund i overskudd. De brukte dermed akkurat så mye penger som de hadde lov til, men gikk likevel med et lite overskudd i tillegg.
Sauber er vanskelig å beregne fordi rapporteringen gjøres i Sveits, som har et annet regelverk enn de fleste andre land. Mens teamet som frem til nå heter AlphaTauri rapporterte sine tall i Euro. Teamet brukte mer enn 195 millioner euro og gikk med 2,2 millioner euro i overskudd.
Tallene viser at det å eie et F1-team under dagens regelverk, vil være stadig mer attraktivt – ikke minst fordi det nå ligger en reell mulighet til å tjene penger på driften alene.