Lewis Hamilton går til Ferrari neste sesong.
Torsdag slapp en bombe ned i Formel 1-paddocken da Autosport kunne rapportere at Lewis Hamilton kommer til å gå til Ferrari i 2025.
– Dette må være 1. april, sier redaktør i Formel-1.no og Viaplay-ekspert Stein Pettersen.
Kollega Atle Gulbrandsen er naturlig nok også overrasket.
– Det er pålitelige kilder som melder dette, så da skjer det sikkert, men jeg forstår ikke hvorfor. Hamilton har riktig nok hatt en drøm om å kjøre for Ferrari, men det må da være mye viktigere for ham å kunne kjempe om en ny VM-tittel, og ser man på de siste års resultater vil jeg tro sjansen for å oppnå det er større hos Mercedes enn hos Ferrari, forteller Gulbrandsen til Parc Ferme.
Hamilton går inn i sin 12. sesong i Mercedes, og med de fem første årene i sporten hos McLaren står han med 17 sesonger hvor hans suksess har blitt drevet av en Mercedes-motor. Selv om ryktene alltid har vært der trodde nok de fleste at karrieren også ville bli avsluttet i Mercedes.
Teamet har riktig nok to krevende sesonger bak seg, men Ferrari har heller ikke imponert alt for mange. Merittene de siste årene kan heller ikke sammenlignes da Ferrari ikke har vunnet VM siden 2007. Schie mener likevel det er avgjørende at det er snakk om nettopp Ferrari.
– Alle som kjører Formel 1 har lyst til å kjøre for Ferrari en gang i sitt liv. Ikle seg den rede kjøredressen og kjøre den røde ferrarien, så det er vel det som trigger Hamilton sammen med en bra pott med penger. Også har de nok presentert noen planer om å bygge en god bil da. Det å ta Ferrari tilbake til å vinne en VM-tittel er nok en stor drøm, siden de ikke har vunnet siden 2007, sier Schie.
– Dette sier noe om Ferraris varemerke. En arv som er så sterk at alle føler de må prøve å bli en av heltene i rødt, sier Stein Pettersen.
LES OGSÅ: Hamilton går til Ferrari i 2025
Hvorfor nå?
I tillegg til å være overrasket over at dette i det hele tatt skjer har flere stusset over timingen på det hele. Først skal briten gjennom en full sesong med Mercedes, og det er ingen som vet hvordan konkurranse-forholdet mellom de to teamene er når han går til Ferrari i 2025.
– Jeg synes tidspunktet er merkelig. Vi har ikke engang begynt testingen av årets biler. Skulle det vise seg at Mercedesen ikke er konkurransedyktig i år heller, så kunne jeg ha forstått at han ønsket seg bort. Men nå kan han komme i en situasjon hvor det viser seg at Mercedesen er skikkelig bra, også ender han ett poeng bak Verstappen i VM, samtidig som Ferrari viser seg å ikke være konkurransedyktig. Også skal han da forlate et team som kan kjempe om en VM-tittel i 2025 og gå til et team som ikke kan det. Dette er jo rent hypotetisk, men ikke utenkelig, sier Gulbrandsen.
Thomas Schie er enig i at det kan bli en problemstilling at Mercedes gjør det bedre enn Ferrari, men han tror kanskje ikke at Hamilton bryr seg for mye om akkurat det.
– For alt vi vet så vinner han sin åttende tittel med Mercedes i år, men sjansen for det er nok ganske liten. Også har han syv titler fra før. For han tror jeg det er spennende å gjøre noe annet i det som kanskje er hans 2-3 siste år av karrieren. Det er en morsom ny utfordring, forteller Schie.
Og kanskje er det enda gjevere å eventuelt ta den etterlengtede åttende tittelen nettopp for Ferrari.
– Jeg tror han tenker at det å kanskje vinne sin åttende tittel i en Ferrari og gjenskape de som et vinnende team er en morsom og spennende utfordring, fortsetter Schie.
Stein Pettersen tror på sin side at timingen kan gi mening i form av at Hamilton prøver å gjenta et genitrekk, nemlig å bytte team før en stor regelendring.
– Jeg tror Hamilton håper på å gjøre samme geniale trekk som i 2014 ved å bytte et år før regelendring, og så sitte i den beste bilen, forteller Pettersen.
Denne saken er levert i samarbeid med Parc Ferme – les hele saken her!