Det nærmer seg sesongstart for Dennis Hauger.
Om halvannen uke er Dennis Hauger og Martinius Stenshorne i gang med pre season-testing I Bahrain. Selv om Hauger har to Formel 2-sesonger i beltet og Stenshorne er rookie I Formel 3 er det faktisk Stenshorne som har mest erfaring med bilen han skal kjøre.
Unggutten testet nemlig Formel 3-bilen i totalt seks dager i fjor høst, mens for Hauger og de andre Formel 2-førerne er det en ny bil som skal i aksjon. Nylig fikk han den første smakebiten på den nye tilværelsen under en shakedown i Barcelona.
– Det var interessant å få en liten førstefølelse med bilen og på en måte komme i gang med den prosessen med å bygge opp den nye bilen med teamet, forteller Hauger i Viaplay Motorpod.
Raskere i raske svinger
Den største forskjellen rent utseendemessig, og ifølge Hauger også ute på banen, er aerodynamikken. ´
– Det aerodynamiske var den største forskjellen følte jeg i høyhastighetssvinger. Jeg tror det kommer til å utgjøre en enda større forskjell når vi kommer på myke dekk for vi brukte kun harde dekk nå, forteller Hauger.
Det gjør at Hauger nå tror at bilen er raskere, i alle fall enkelte steder.
– På visse baner, for eksempel Jeddah og kanskje Silverstone der vi har mange høyhastighetssvinger tror jeg den kan være ganske mye raskere. Men jeg tror for min del var det ikke det som gjorde den største forskjellen, det var mer måten den var å kjøre på og hvordan man kan bygge kjørestilen rundt det. Når vi kommer inn i sesong med en helt ny bil kan man også kanskje sette opp bilen på en litt annen måte enn man har hatt, og kanskje litt etter hvilke preferanser man selv har, sa MP-føreren som i år ikke lenger har Red Bull i ryggen.
Shakedown-økten i Barcelona varte ikke mange timene. Hvert team hadde også kun en bil tilgjengelig, så Hauger måtte dele på godene med teamkamerat Franco Colapinto. I tillegg var det nettopp en shakedown, og mye av fokuset var derfor rettet mot å finne ut av om ting fungerte som det skulle.
SE BILDER: Hauger og co. testet den nye Formel 2-bilen
Passer bilen bedre?
Det alle lurer på er selvfølgelig om denne bilen passer Hauger bedre. Det er ingen hemmelighet at nordmannen ikke har blir helt tilfreds med den forrige Formel 2-bilen, men rapportene tilsier at den nye doningen skal ligne mer på Formel 3-bilen. Det er som kjent en bil Hauger har gjort det meget bra med tidligere.
– Det får jo tiden vise. Jeg skal ikke stå og si at den blir bedre. Det kommer aldri til å være en perfekt bil, uansett hva som skjer så må man jobbe rundt problemene. Sånn er det uansett hvilken bil man kjører, sier Hauger.
På et vis mister Hauger og de andre erfarne førerne noe av fordelen med å ha kjørt i mesterskapet før, men 20-åringen setter uansett pris på å starte litt på nytt.
– Nå begynner man på en måte litt fra scratch. Det er en litt annen kjørestil i den nye bilen på grunn av disse forandringene som gjør at man må sette opp bilen på en litt annen måte, og da er det også mulig å sette opp bilen litt som man selv ønsker. Så det er det jeg virkelig har lyst til å jobbe med i Bahrain, og jeg tror det blir en ekstremt viktig test, for de tre første løpshelgene kan være ekstremt viktige. Det å klare å starte på riktig fot inn mot disse løpene blir viktig, og det er testen som er det avgjørende for det.
LES OGSÅ: Hauger går for gull med MP
Stenshorne klar for F3-debut
Formel 2 og Formel 3 kjører sine pre season-tester fra 11. til 13. februar i Bahrain, før sesongen ruller i gang fra 29. februar på samme bane. Martinius Stenshorne, som sørger for at vi får to nordmenn i Formel 1-sirkuset, er også klar for sesongstart. Han er foreløpig forsiktig med å sette for høye mål.
– Jeg har ikke satt noe mål enda, men det er jo bare det å gjøre det bedre og bedre og lære så mye man kan, og prøve å få noen bra resultater. Det hadde vært gøy, forteller Stenshorne i samme podkast.
Stenshornes manager Nicolas Todt har uttalt at han forventer to år i Formel 3 for Stenshornes del.
– Jeg er klar over at det kommer til å bli en tøff sesong, og at Formel 3 skal være en toårsplan for ham, fortalte Todt til Parc Fermé.
I samme intervju forteller Todt om hvorfor han tror Stenshorne kan bli deres neste Formel 1-fører, hva som er likt mellom Stenshorne og Leclerc, og hvorfor de støtter nordmannen ytterligere denne sesongen. Les hele intervjuet hos Parc Fermé her.
LES OGSÅ: Se Stenshornes siste løp i Formula Regional Midtøsten her!