Andretti blir ikke å se på Formel 1-griden med det første.
Lenge har det vært en kjent sak ønsker å komme inn på Formel 1-griden. Det amerikanske teamet som allerede et etablert i mesterskap som IndyCar, Formel E og Extreme E fikk godkjennelsen fra FIA i høst, men fortsatt kreves et ja fra Liberty Media som holder i de kommersielle rettighetene for å slippe inn i sporten. Onsdag ble det klart at Andretti blir avvist.
– Vår vurderingsprosess har vist at et ellevte team i seg selv ikke vil gi verdi til mesterkskapet. Den mest signifikante veien et team ville ført med seg verdi er ved å være konkurransedyktig. Vi tror ikke at søkeren (Andretti jour. anm.) ville vært en konkurransedyktig deltager, heter det i en uttalelse. De begrunner det også blant flere ting med at Formel 1 ville gitt mer verdi til Andretti enn motsatt og at det ville vært krevende for arrangører med et ekstra team.
Samtidig åpnes døren for å komme inn i sporten i 2028 da General Motors kommer inn som en motorleverandør.
Slik jobbet de for et annet svar
Frem til avslaget kom har Andretti jobbet intenst for å komme inn på griden.
– Vi har jobbet så raskt som mulig for å sikre at vi har en så konkurransedyktig bil og et så sterkt team som mulig når vi tar vår plass på griden fortalte Michael Andretti nylig til The Athletic.
En base som jobber sammen med hovedkvarteret i Indianapolis er oppe og går like ved Silverstone, og de har gjort flere prominente ansettelser. Nick Chester som i over 20 år har jobbet i teamet som i dag heter Alpine kommer inn som teknisk direktør for Formel 1-satsingen, mannen som nå har ansvaret for aerodynamikken er Jon Tomlinson med erfaring fra Williams og Renault, mens John McQuilliam som har erfaring i en rekke team helt siden 1986 er teametssjefdesigner. Totalt er det nå over 120 ansatte som jobber med Formel 1-satsingen, og flere av de har kommet inn fra teamene som allerede er i Formel 1.
I tillegg bekreftet Otmar Szafnauer som i fjor fikk sparken som temasjef i Alpine at han har vært i samtaler med teamet.
– De må få F1-inngangen først, for hvordan kan jeg hjelpe ham uten en oppføring? Hvis de blir akseptert, vil jeg kunne diskutere å engasjere seg, få dem i gang, få dem til å bevege seg, fortalte Szafnauer til Motorsport Magazine.
Helt konkret er man også i gang med utviklingen av en bil for de nåværende reguleringene. I fjor lagde de en model for testing i Toyotas vindtunell i Köln, og i løpet av 2024 skal et fullskala chassis være klart for videre testing.
I hvilken grad denne satsingen fortsetter er usikkert.
Uten at noe har blitt uttalt tar det nok ikke lang tid før ryktene om et oppkjøp av Haas trår til ytterligere i styrke. Det vil i praksis være den eneste veien inn for Andretti som ikke innebærer å vente i fire år.