To av Formel 1s største stjerner har de siste dagene forlenget kontraktene med sine respektive team. Vi har tatt en titt på hvordan det kan påvirke resten av griden.
Lando Norris og Charles Leclerc har begge forlenget sine avtaler med henholdsvis McLaren og Ferrari. Forlengelsene gir en helt nødvendig stabilitet til de to teamene som nå har sikret seg to av sportens mest lovende førere.
Norris og Leclerc er følgelig ikke i spill i det som kan bli en høyinteressant Silly season med 14 førere uten kontrakt for 2025-sesongen, og flere som banker på døren.
Men de to kan allerede ha spilt en rolle i denne domino-rekken, hva kan Norris og Leclercs forlengelser ha å si for resten av griden?
LES OGSÅ: Derfor valgte Norris McLaren over Red Bull
Blir Carlos Sainz værende?
I likhet med det som inntil nylig var tilfelle for Leclerc er også Carlos Sainz inne i sitt siste kontraktsår hos Ferrari. Spørsmålet som nå reiser seg er om også spanjolen som står ansvarlig for fjorårets eneste seier til et annet team enn Red Bull også blir værende hos de røde. Løse og ubekreftede rykter tegner opp en konflikt hvor Ferrari kun ønsker å gi en kontrakt på et eller to år til, mens Sainz ønsker en lenger kontrakt.
Uavhengig av om det stemmer eller ikke kan mye handle om en aktør som ikke engang er i Formel 1 enda, nemlig Audi. Ryktene går stadig om at Audi ønsker seg Carlos Sainz som en sentral brikke i sin satsing, og kanskje kan det medføre at spanjolen blir å finne i teamet fras 2026, eller til og med i Sauber fra 2025 om Ferrari-kontrakten ikke forlenges i det hele tatt. Spekulasjonene fikk nylig vann på mølla da Carlos Sainz (senior) vant Rally Dakar med nettopp Audi, og i den forbindelse uttalte at han hadde diskutert Audis F1-planer med sønnen.
Hva som skjer med Carlos Sainz vil naturligvis være helt avgjørende for hvor andre førere ender opp. Om Ferrari trenger en erstatter er det naturligvis en ønskelig destinasjon for svært mange førere, og med mindre Oliver Bearman som nylig ble annonsert som Ferraris reservefører leverer en kanonsesong i Formel 2 må italienerne se seg rundt blant de etablerte førerne på griden. Førere som Alex Albon, Pierre Gasly og Esteban Ocon vil kanskje være forsiktige med å signere forlengelser hos sine team om det viser seg at et Ferrari-sete er i spill.
Hos Sauber/Audi ville det blitt et mindre sete å kjempe om. Valtteri Bottas har vært tydelig på at han ønsker å være med Sauber inn i Audi-æraen, men det er ikke sikkert at hans erfaring veier tungt nok til å beholde setet om en fører av Sainz kaliber skulle komme inn i teamet.
SE VIDEO: Slik ser den nye Madrid-banen ut
Er Perez trygg nå?
Svaret er sannsynligvis nei. Lando Norris er kanskje ikke et alternativ for Red Bull lenger, men Red Bull sier seg ikke nødvendigvis fornøyd med meksikaneren av den grunn. For det første er ingen førere trygge i Red Bull-systemet om du ikke heter Max Verstappen, og for det andre sitter en fører som Daniel Ricciardo klar i Visa.
På utsiden av førerkabalen sitter også Liam Lawson, og Red Bull vet at de snart må gi han et fast sete om de ikke vil se han forsvinne til et annet team. Om det ikke åpner seg en enkel vei inn ved at enten Ricciardo eller Tsunoda underpresterer, eller at Tsunoda mot formodning havner i et team som Aston Martin når teamet gradvis styrker sin Honda-link, kan den mest naturlige løsningen bli å kvitte seg med Perez, flytte opp en fører fra Visa og gi plass til Lawson.
Øker presset på Stroll?
Med Verstappen, Hamilton, Russell, Norris, Piastri og Leclerc på lange kontrakter i de ulike toppteamene kan Aston Martin fremstå som en mer og mer interessant destinasjon for de beste førerne uten en fastlagt fremtid på griden. Hvor lenge kjører Fernando Alonso? Og får Lance Stroll fornyet tillit av sin far nok en gang? Med en oppsving i prestasjonene og Honda på vei inn dørene er det kanskje hit flere førere nå sikter seg mot.
Om så blir tilfellet, hvor lenge kan Lance Stroll overleve uten en oppsving i prestasjonene? Svaret på det er det nok bare pappa Lawrence som vet.
Dette vet vi
Nesten ingenting! Silly season kan gå alle veier, og en endring kan kaste om på alt vi tror er opplest og vedtatt.
Men det vi vet er at det etter alt å dømme blir en interessant Silly Season. Selv med to forlengelser er det som nevnt fortsatt 14 førere uten kontrakt i 2025. Om spaltene fylles med flere rykter eller reelle overganger og endringer gjenstår å se.
LES OGSÅ: Alle teamenes lanseringsdatoer