Arrangøren av Italias Grand Prix legger ned ytterligere innsats for å forlenge Formel 1-kontrakten.
Ti baner på årets Formel 1-kalender er inne i sitt siste eller nest siste kontraktsår. Fire av de banene (Silverstone, Spa, Monaco og Monza) var på kalenderen også i 1950, men det holder ikke lenger å bare ha historien på sin side.
I konkurranse med ambisiøse prosjekter rundt om i verden, ikke minst i Midtøsten, må de klassiske banene vise seg plassen verdig. Blant flere baner som har oppgradert både selve banen anlegget rundt de siste årene er det nå på Monza det oppgraderes.
Arbeidet som startet denne uken skal ta 140 dager og inkluderer reasfaltering av banen, bygging av en ny undergang, forbedring av pit-fasilitetene og forbedringer på flere av tribunene. Det er viktig både for å ivareta fansen rundt om på tribunene på en bedre måte enn det som har vært tilfelle de siste par årene med mye venting og kaotiske tilstander, og ikke minst bedre forhold for de godt betalende gjestene i Paddock Club over pit-garasjene.
Formel 1-sjef Stefano Domenicali har tidligere gjort det klart at denne typen oppgraderinger er helt nødvendig for at banen skal kunne bli værende på Formel 1-kalenderen også etter 2025. For Monza kan det også vise seg å bli svært viktig å stå seg godt opp mot Imola som også står foran en usikker fremtid etter 2025. Det er på ingen måte sikkert at det vil være to italienske løp på kalenderen fra og med 2026-sesongen.
LES OGSÅ: Williams forlenger Mercedes-avtale