Denne uken returnerer Formel 1 til Las Vegas for første gang siden 1982, og i motsetning til det som var et trist skue på en parkeringsplass bak Caesars palace ved to anledinger på 80-tallet er det denne gangen et langt mer omfattende arrangement.
Denne gangen er det utradisjonelt nok Formel 1 selv som arrangerer løpet, og med investeringer på over en halv milliard dollar er det mye som står på spill. På den ene siden får de selv en større del av inntektene, men på den andre siden ligger alt presset på Formula One Management og Liberty Media for at dette skal bli en suksesshistorie.
Det er bygget en permanent og omfattende pitbygning med garasjer nederst og ikke minst flere etasjer for et godt betalende publikum. Ellers er alt av bygninger, tribuner og barrierer kun midlertidige som på andre gatebaner, og det vil følgelig være en omfattende jobb å forberede byen til Formel 1s inntog hvert år.
LES OGSÅ: Slik gikk det forrige gang Formel 1 besøkte Las Vegas
Tragisk dødsfall
Arbeidet med å forberede byen til det Formel 1 håper skal bli et spektakulært gateløp har tragisk nok medført et dødsfall. I slutten av september omkom en bygningsarbeider på jobb ved Bellagio-fontenen som ligger like etter sving 7 på banen. Det lokale politiet opplyste at mannen pådro seg en stor rift i nakken og at han senere døde på sykehuset.
Omfattende bygningsarbeid over flere måneder for å klargjøre veier, sette opp tribuner og ikke minst barrierer har også irritert mange av de lokale innbyggerne. Da hjelper det ikke at det for de fleste er uoppnåelig å se løpet noe annet sted enn på TV ettersom billettprisene er skyhøye.
Blant førerne er det flere som er begeistret over å skulle kjøre i Las Vegas, ikke minst Daniel Ricciardo, men det er ikke alle som er like overbeviste av Formel 1-kalenderens nyeste tilskudd.
– Jeg tror vi er der mer for showet enn selve racingen, sa Max Verstappen ifølge Autosport.
For det blir show. Kjendisfaktoren vil bli høy, og et åpningsshow som inkluderer førerne og en rekke mer eller mindre kjente artister setter tonen allerede onsdag kveld.
LES OGSÅ: Hauger i aksjon – Her kan du se Macao Grand Prix
Kalde dekk
Selve banen er uansett hvordan du vrir og vender på det langt bedre enn den famøse parkeringsplassen på 80-tallet. Den inkluderer 16 svinger og flere langstrekk som kan servere gode forbikjøringsmuligheter.
Red Bull er naturligvis favoritter nok en gang, mens det er spenning knyttet til hvordan team som McLaren og Aston Martin vil følge opp de gode resultatene fra Brasil. Fernando Alonso er forøvrig nummer fire i førermesterskapet med to løp igjen av sesongen, kun tre poeng foran Lando Norris.
Lewis Hamiltons håp for å sikre andreplassen i førermesterskapet kan svekkes betydelig i Las Vegas. Med kun to løp igjen å kjøre er det 32 poeng opp til Sergio Perez, og det er mye som tyder på at Las Vegas Strip Circuit ikke akkurat er den perfekte banen for Mercedes-bilen.
Uvanlig nok skal løpet kjøres lørdag kveld lokal tid, men for oss her hjemme i Norge vil lysene slukkes 07:00 søndag morgen. At det kjøres på kveldstid er en medvirkende faktor til at førerne møter en uvanlig utfordring: kulden.
De siste løpene har vi blitt vant til at det er den tidvis ekstreme varmen som kan være en utfordring på flere baner, men i Las Vegas hvor løpet altså kjøres på kveldstid er det kulden som trolig vil bli en utfordring. En temperatur mellom fem og ti grader vil være rundt normalen, og det vil bli krevende å holde både fingrene og dekkene varme langs the Strip.
LES OGSÅ: Pirelli forventer klager i Las Vegas