Dennis Hauger er klar på at neste sesong er hans siste sjanse med tanke på Formel 1-drømmen, og det er gode grunner til at MP Motorsport har fått fornyet tillit hos Team Hauger.
Saken er levert i samarbeid med parcferme.no
Onsdag ble det klart at Dennis Hauger fortsetter hos MP Motorsport neste sesong. Etter et år i Formel 2 med Prema byttet 20-åringen beite foran årets sesong, men denne gangen blir han altså værende i samme team.
– Det er selvfølgelig flere ting som skal på plass hundre prosent men det er godt å kunne vite hva man skal, hvem man jobber med og hva slags mål man setter seg allerede nå, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé.
Manager Harald Huysman begrunner valget med at MP Motorsport er et åpent og ærlig team.
– Det er et bra team, det er flinke mennesker og det er en god atmosfære. De er ærlige og åpne. Det er det første teamet Dennis kjører i hvor ingeniørene blottlegger alt og tar han med på avgjørelser, så han lærer mye, forteller Harald Huysman.
Selv om mye blir likt er det likevel en sentral personell-endring. Allerede i Abu Dhabi vil Hauger ha en ny teamkamerat i form av Franco Colapinto som tar steget opp fra Formel 3. Han tar over Jehan Daruvalas plass etter at inderen sikret et fast sete i Formel E. Forøvrig er Colapinto Williams-junior, og etter at Formel 2-løpene er overstått i Abu Dhabi skal han faktisk teste Formel 1-bilen for første gang i den årlige «young driver-testen».
– Jeg tror det kan bli bra. Nå har jeg jo hatt Johan som teamkamerat de to siste årene og det er godt å ha en litt «fresh» en rundt min alder og kunne jobbe litt hardere sammen. Kanskje en som er litt mer på. Det kan bli kult det tror jeg, forteller Hauger om det kommende samarbeidet med ny teamkamerat.
LES OGSÅ: Hauger fortsetter i MP Motorsport
Ny bil gir nye utfordringer
Selv om Hauger går inn i sin tredje sesong i mesterskapet med tilhørende erfaring blir det en ny utfordring for det norske formelhåpet når det neste sesong kommer en helt ny Formel 2-bil. Hauger tror at han i den situasjonen kan nyte godt av den åpne dialogen han har opparbeidet med ingeniørene.
– Jeg tror det er bra å fortsette i et team man allerede har kjennskap til. Spesielt når det kommer nye biler. Det blir enda viktigere å klare å jobbe bra og effektivt sammen for å finne den beste løsningen så kjapt som mulig, forteller Aurskog-gutten.
Ikke minst kan det bli en fordel å ikke måtte bruke tid på bli kjent med et nytt team når det er lite tid tilgjengelig for å lære seg en ny bil å kjenne.
– Vi må kjapt finne ut av hvilken retning vi må gå. Da tror jeg det kan være en fordel at man ikke må bli kjent med hverandre først men at man heller bare kan dykke ned i det med folk man har kjennskap til, sier han.
Hvilke team som forstår seg på den nye bilen fra start, og ikke minst hvilke team som ikke gjør det, kan bli helt avgjørende for hvordan neste sesong vil utspille seg. Etter sesongavslutningen vil de teste med den nåværende Formel 2-bilen, og det blir dermed kun under testing i forkant av åpningsløpet i Bahrain at Hauger og de andre førerne får muligheten til å prøve seg fram i den nye bilen. Der er det også kun en bil tilgjengelig for hvert team, og de to førerne må med andre ord dele på godene.
– De som forstår seg på den nye bilen når det gjelder oppsett tidlig får en fordel. Vi får håpe at de knekker den nøtten så tidlig som mulig i sesongen, forteller manager Harald Huysman.
LES OGSÅ: Dette må du vite før Sao Paulos Grand Prix
Krevende å samarbeide med Marko
Det blir altså en tredje sesong i mesterskapet og en andre sesong i MP Motorsport, men denne gangen blir det ikke med støtte fra Red Bull. Tidligere i høst ble det klart at han er en av førerne som ikke får fornyet tillit i programmet neste sesong.
– Det har vært to sesonger hvor resultatene har vært under det man hadde håpet og forventet, og Marko er jo en utålmodig mann. Det er hans valg og det respekter vi, også er det både ulemper og fordeler i alle situasjoner så det er helt greit, forteller Huysman.
Etter seks år som Red Bull-junior har både Hauger selv og teamet rundt han vært i tett kontakt med blant annet Helmut Marko som har ledet juniorsatsingen. Nå som samarbeidet snart er over innrømmer Huysman at det tidvis har vært krevende.
– Samarbeidet med Red Bull generelt har vært fint. Det er masse fine mennesker i Red Bull. Marko er litt vanskeligere å samarbeide med, forteller han.
– Hva er det som har vært vanskelig?
– Det ønsker jeg ikke å gå inn på, men det har vært krevende, fortsetter Huysman som understreker at han kun snakker for seg selv.
– Vinn eller forsvinn
Etter et overlegent Formel 3-gull i 2021 har ikke resultatene blitt som man hade ønsket i Formel 2, men Huysman påpeker at enkelte nøkkelhendelser i en ellers solid sesongstart gjør at det nå ser annerledes ut enn det ellers ville gjort.
– Vi må huske på at Dennis åpnet sesongen veldig sterkt i år. Hadde ikke turboen gått i stykker i Bahrain, hadde han ikke blitt påkjørt i Australia og hadde han ikke gått i muren i Baku hadde han ledet mesterskapet og ting hadde sett annerledes ut. Det ble tungt etter Baku, forteller Huysman.
Sommeren ble som kjent krevende med flere slag i trynet, og da er det også naturlig at det er en krevende oppgave å gå videre når løpene kommer tett.
– Det er samling i bånn hele tiden. Du må bare reise deg igjen, men noen ganger er det litt tyngre, fortsetter han om de krevende perioden.
Haugers største akkilleshæl er stadig kvalifiseringene. Riktig nok satt den som et skudd på Zandvoort da han ble nummer to og i praksis kun var et uheldig rødflagg unna å ta sin første pole position. Neste sesong vil det være avgjørende å levere flere kvalifiseringer av samme sort.
– Det er selvfølgelig ting man jobber med nå i sesong men også noe vi må jobbe med gjennom vinteren og virkelig prøve å finne ut av. Nå vet vi jo heller ikke hvordan bilene vil bli så det er en liten «gamble» der, men man kan jobbe i simulator og på testing for å finne noe som er komfortabelt i «Quale-mode», forteller Hauger på sin vante norsk-engelsk.
For det er ikke noen tvil om at det er alvor i 2024. Den kommende Formel 2-sesongen blir helt avgjørende for om Dennis Hauger vil bli Norges første Formel 1-fører eller ikke.
– Er det bare gull som er godt nok neste sesong?
– Det er vinn eller forsvinn mot Formel 1 så det er selvfølgelig det som er målet og det eneste som er «targeten». Det er ikke noe annet som går holdt jeg på å si om man vil videre så det er det eneste jeg har i tankene nå, og jeg jobber hardt for å oppnå det.
LES OGSÅ: Alonso misfornøyd med ryktestormen