Formel 1 flytter seg sørover på det amerikanske kontinentet og lander i Mexico City for årets nittende VM-runde.
Martin Blakstad Oddstøl
Helgens Mexico City Grand Prix vil bli kjørt på Autodromo Hermanos Rodriguez, der det er ventet oppholdsvær hele helgen med en liten mulighet for regn under løpet på søndag.
Selv om Lewis Hamilton pustet Verstappen i nakken i Austin, er nederlenderen favoritt til å vinne også i Mexico etter å ha tatt sin femtende seier for sesongen sist helg. Ingen har vunnet på Autodromo Hermanos Rodriguez mer enn årets verdensmester. Fire ganger (2017, 2018, 2021 og 2022) har Max Verstappen stått øverst på pallen i Mexico, mens Lewis Hamilton, Jim Clark, Alain Prost, og Nigel Mansell står alle med to hver.
Verstappen har derimot bare én pole i Mexico. Autodromo Hermanos Rodriguez har nemlig tre DRS-soner, som betyr nok av forbikjøringsmuligheter. I tillegg er det ingen andre baner som har lengre avstand mellom starten og sving nummer én.
1200 meter er avstanden fra startblokkene ned til den første svingen – noe som gir gode muligheter for forbikjøringer allerede før første nedbremsing. Det dro Max Verstappen fordel av for to sesonger siden da han fra tredje startposisjon utnyttet dragsuget til Mercedes bilene og tok ledelsen inn i sving én.
Mercedes jakter Red Bull
Verstappen er kanskje favoritt til å vinne, men Mercedes og Lewis Hamilton ga han virkelig en kamp om seieren i Austin sist helg. Hamilton gikk over mål knappe to sekunder bak Verstappen, men ble disket etter å ha kjørt med for lite bakkeklaring bak på bilen. På den humpete COTA-banen skrapet Mercedes bilen mot bakken mer enn den skulle, noe som gjorde at planken på undersiden av Hamilton sin bil ble slitt mer enn reglene tillot. Det samme gjaldt Charles Leclerc, som også ble disket etter å ha gått over mål som nummer seks.
Hamilton og Leclerc er altså de første førerne siden i 1994 til å bli diskvalifisert på grunn av en utslitt planke. Den gang var det Oliver Panis som ble diskvalifisert fra Portugals Grand Prix på Estoril.
Etter årets femte sprintløp ble kjørt sist, er vi tilbake i standard format denne helgen. Det betyr tre 60-minutters treningspass og nok av tid til å sette opp bilen med tilstrekkelig bakkeklaring.
Diskingen til tross, oppgraderingene Mercedes tok i bruk sist helg ser ut til å ha fungert bra. Mercedes håper å vise muskler igjen denne helgen, og virkelig vise at de kan utfordre Red Bull neste år. Det samme gjelder McLaren, som har hatt en vanvittig utvikling på siste halvdel av sesongen. At både Mercedes og McLaren fullførte løpet i samme gate som Verstappen lover godt for de som håper på en tettere kamp om løpseirene neste sesong.
Kan Sergio Perez levere på hjemmebane?
En av førerne som tjente mest på at Hamilton og Leclerc forsvant fra resultattavla i Austin var Sergio Perez. Meksikaneren økte med det forspranget sitt på Hamilton til 39 poeng med fire løp igjen.
Denne helgen er Perez den store hjemmefavoritten, og kommer til å bli løftet fram av 100 tusen håpefulle meksikanere på tribunen. Perez har uttalt at dette er hans viktigste løp hittil, ikke bare fordi han kjører på hjemmebane – men også fordi han kjører for framtiden sin.
Perez startet sesongen på imponerende vis, med to seire på de to første løpene. Det skapte også prat om at Perez var en reell tittelutfordrer. I runde fem klarte derimot ikke Perez å vinne løpet i Miami fra pole i det Verstappen klatret fra niende og vant.
Stupende formkurve
I de påfølgende 14 løpene har Perez vært på pallen bare fire ganger, blitt topp fire i kvalifiseringen én gang, og blitt slått ut før Q3 syv ganger. På de siste seks løpene har Red Bull føreren stått på pallen kun én gang. I samme periode har Verstappen fem løpsseire og leder nå mesterskapet 226 poeng foran Perez. Verstappen har ikke blitt slått av lagkameraten i løp siden Aserbajdsjans Grand Prix i april.
Det er ingen skam å bli slått av Max Verstappen, men Perez har også jevnlig blitt slått av Mercedes, Ferrari og McLaren-førerne. Det har ført til spekulasjoner om at Red Bull vurderer å kvitte seg med meksikaneren til neste sesong.
Perez har gjentatte flere ganger at utviklingen av Red Bull bilen ikke har gått i en retning som favoriserer han. Meksikaneren endte riktignok USA Grand Prix på fjerdeplass, men Red Bull-sjefene ble nok ikke særlig imponert. Perez var langt unna å holde følge med Verstappen, Hamilton og Norris i løpstempo.
Men Perez er optimistisk foran helgen i Mexico, et løp han må prestere i.
– Vi tok gode steg forrige helg. Dessverre fikk vi utnyttet hele potensialet fordi vi gikk i feil retning på oppsettet fordi vi bare hadde én fritrening, sier Sergio Perez ifølge Sky Sports.
– Jeg er veldig optimistisk foran denne helgen. Vi vet hvilken retning vi må gå på oppsettet, så forhåpentligvis får vi vist det, legger han til.
Verstappen upopulær?
Mens Sergio Perez har publikum i ryggen, virker det ikke som Verstappen er særlig populær hos meksikanerne. Det ble ekstra tydelig under podium-seremonien sist helg.
Rop om «Checo, Checo, Checo» ble blant annet hørt under den nederlandske nasjonalsangen. Piping ble det også da Verstappen fikk utdelt sin førstepremie av Texas guvernør Greg Abbot. Abbot er visstnok en upopulær mann i seg selv, noe som har fått Texas-kjennere til å hevde at det var Abbot buingen var rettet mot – og ikke Verstappen.
Men Perez sin meksikanske fanskare har nok ikke glemt da Verstappen nektet å hjelpe Perez i jakten på andreplassen i mesterskapet i Brasil i fjor. Derfor er tenkelig at Verstappen ikke kommer til å være særlig populær denne helgen i Mexico heller.
Ikke at Verstappen bryr seg særlig om det.
– Det bryr jeg meg ikke om. Når alt er sagt og gjort er det jeg som går hjem med pokalen, så det funker bra for meg, sa Verstappen etter å ha blitt buet på podiet i Austin.