Søndagens Formel 1-løp vil huske for ekstrem varme, i alle fall blant førerne.
Qatar Grand Prix returnerte til Formel 1-sirkuset denne helgen, og løpet ble vunnet av Max Verstappen foran McLaren-duoen Oscar Piastri og Lando Norris.
I tillegg til å være et kontroversielt arrangørland grunnet sportsvasking og behandlingen av fremmedarbeidere i landet reagerer nå også mange på den tidvis ekstreme varmen.
Som TV-sendingen viste åpnet flere førere visiret underveis i løpet for å slippe inn luft, men da skal sanden i lufta ha blitt et problem. Etter 40 runder kastet Logan Sargeant inn håndkleet og brøt løpet, og selv om han var den eneste som gjorde nettopp det er det ingen tvil om at samtlige førere ble påvirket av varmen.
Charles Leclerc slår fast at søndagens løp var karrierens hardeste.
– Jeg tror det var det tøffeste løpet i karrieren for oss alle. Det ville i seg selv vært det tøffeste løpet på grunn av varmen, varmen var helt vill, i tillegg har vi mange høyhastighetssvinger og til slutt det jeg tror er det mest signifikante, nemlig å legge på tre pitstopp, fortalte Charles Leclerc til Sky.
Grunnet problemer med dekkslitasje når førerne kjørte over de såkalte pyramide-kerbsene på banen var det nemlig et makstak på 18 runder per dekksett. Det gjorde at førerne «pushet» fullt ut så godt som hele løpet, noe som krever mer energi.
– Vi snakket alle om dekk og at det ville bli er «full push»-løp med dekkene, men jeg tror kanskje vi undervurderte at det betydde at vi også var under så mye mer stress i høyhastighetssvingene, noe som vanligvis ikke er tilfelle, fortsatte Leclerc.
Flere førere slet med å komme seg ut av bilene etter løpet, og flere skal ha besvimt på legesenteret. I tillegg kunne Esteban Ocon fortelle at han kastet opp i hjelmen underveis, mens Lance Stroll sier at han slet med synet underveis.
– Alt blir blurry. De siste 25-30 rundene var det bare blurry i høyhastighetssvingene, blodtrykket faller og du besvimer mer eller mindre i bilen i høyhastighetssvingene med høye G-krefter. Og med asfalten som er malt som kerbs stoler du kun på det visuelle, fortalte Stroll som fikk to straffer for track limits til Sky.
I sving 12 og 13 var man som Stroll sier avhengig av å se den hvite linjen for å holde seg innenfor banegrensene ettersom at grensene der ble flyttet lenger inn for å unngå at førerne skulle kjøre over kerbsen.
Landet skal arrangere løp til og med 2032, men neste sesong er det grunn til å tro at man har gjort endringer på kerbsene og at det følgelig ikke blir nødvendig med så mange pitstopp. I tillegg skal løpet kjøres i månedsskifte november/desember med lavere temperaturer.