Andretti ønsker tilsynelatende å kjøre Formel 1 allerede i 2025. Nå skal de tilsynelatende være det eneste teamet som potensielt kan få den muligheten.
Joakim Stenløs
Andretti-teamet som nylig byttet navn til Andretti Global gikk i starten av året sammen med General Motors og Cadillac i et forsøk på å kunne presentere en pakke god nok til å slippe til i Formel 1. Fra før deltar Andretti i en rekke mesterskap verden rundt som IndyCar, Formel E og Extreme E.
Det skal ha vært totalt fire team som har vist formell interesse for å komme inn i Formel 1, blant annet Hitech som i dag deltar i Formel 2 og Formel 3. Som en del av vurderingen gjennomfører FIA flere undersøkelser som blant annet kontrollerer om teamet har forstått regelverket, at de har strukturen og ledelsen til å sette opp et konkurransedyktig team og ikke minst at økonomien er på plass. Teamene må også vise at de kan drive klimanøytralt innenfor en viss tidsperiode.
Nå skal det kun være Andretti som står igjen med en mulighet til å få FIAs godkjennelse, mens de tre andre teamene har fått avslag. Flere rapporter har lenge tydet på at teamet vil få en godkjennelse fra FIAs side, men kampen er ikke over av den grunn.
Sett at de får et ja fra FIA må fortsatt Formel 1 og Liberty Media godkjenne Andrettis inngang. For å få til det må de blant annet vise at de bringer med seg kommersielle fordeler og ikke bare ønsker å ta en bit av kaka eller å selge teamet med fortjeneste etter få år.
LES OGSÅ: Alle teamene var innnefor budsjettaket i 2022
Lenge har man trodd at det mest realistiske tidspunktet å komme inn på griden ville være i 2026 da det nye motorreglementet innføres, men ved å komme inn et år tidligere i 2025 kan man spare store summer. Dagens Concorde-avtale som strekker seg til og med 2025-sesongen, en avtale mellom Formel 1 og de ti eksisterende teamene som regulerer de kommersielle rettighetene, tilsier at nye team må betale 200 millioner dollar som en kompensasjon til de eksisterende teamene som må dele på inntektene med en ekstra aktør. De eksisterende teamene ønsker at summen for å kunne komme inn på griden må bli høyere, kanskje opp mot 600 millioner dollar, som en følge av sportens økte popularitet og lønnsomhet, noe den neste Concorde-avtalen sannsynligvis vil reflektere.
Det er altså en tydelig motstand hos de eksisterende teamene som gjør at Formel 1 og Liberty Media kan være noe skeptiske til å slippe til Andretti. Likevel er det en mulighet for at de ikke får muligheten til å hindre amerikanerne fra å delta. Tyske Auto Motor und Sport fremhever at EU-kommisjonen påla FIA å endre sitt sportsreglement i år 2000 som en del av et større direktiv om deltakelse i motorsportarrangementer. En del av dette inkluderte en tilføyelse i artikkel to:
– Artikkel 2 – tilføyelse av en positiv bekreftelse på at formålet med koden er å legge til rette for motorsport og at koden aldri vil bli håndhevet for å forhindre eller hindre en konkurranse eller deltakelse av en konkurrent, med mindre FIA konkluderer med at dette er nødvendig for sikker, rettferdig eller ryddig gjennomføring av motorsport, heter det fra EU-kommisjonen.
LES OGSÅ: Audi-McNish til Formel-1.no om teamets F1-inngang
Teoretisk sett kan Liberty Media slippe til Andretti uten å innlemme de i den nåværende Concorde-avtalen. I så fall ville ikke Andretti fått premiepenger og en del andre økonomiske fordeler, men dette er en svært lite sannsynlig løsning ettersom dette også kunne betydd at Andrettis biler ikke hadde blitt vist på TV-sendingene.
Uansett er det å komme inn allerede i 2025 en svært ambisiøs plan. Selv om Andretti vil kjøpe en eksisterende pakke fra et annet team, sannsynligvis Alpine, som vil gjøre jobben noe enklere er veien fortsatt lang frem til man er klar til å stille til start i mars 2025. Selv om altså FIA nå har sagt ja kan veien frem til en godkjennelse fra Formel 1 ta tid, om den i det hele tatt kommer.
Gitt at de får grønt lys vil ikke Andretti stille med sin egen motor fra General Motors de første sesongene. Om de følger Audis tidsplan som allerede er godt i gang med utviklingen av sin motor til 2026 kan General Motors tidligst stille med en egen motor i 2027. I mellomtiden er det som nevnt grunn til å tro at det er Alpine som vil levere teamets motor. På førersiden vil forøvrig Colton Herta som i dag er på Andrettis lønningsliste i IndyCar etter alt å dømme sitte i det ene setet, i alle fall om vi skal tro Michael Andrettis tidligere uttalelser.
LES OGSÅ: Andretti ber om å bli tatt seriøst