Hjem Nyheter S(t)illy season

S(t)illy season

Guanyu Zhou kan slite med å beholde F1-setet neste sesong. Foto: Alfa Romeo F1 Team

Det er sjelden Silly Season er så rolig som den har vært i 2023 – slik er status akkurat nå.

Tekst: Stein Pettersen – redaktør Formel-1.no

Da Mercedes endelig bekreftet det vi lenge har regnet med, nemlig at Lewis Hamilton og George Russell forblir i teamet ut 2025, og Haas har fornyet kontrakten med Kevin Magnussen og Nico Hulkenberg, var det neppe noen som ble sjokkert over at Aston Martin kunne avsløre at Lance Stroll ikke skal bli tennisspiller, men også kjører for pappa i 2024.

Noen tenker kanskje at det ville være lettere for Stroll å hevde seg i tennis, enn å holde følge med Fernando Alonso. Den tidligere verdensmesteren har vært bedre enn Stroll i 13 av 14 kvalifiseringen, og samlet sammen 170 poeng, og syv pallplasser – mot kanadierens ene fjerdeplass og 47 poeng.

Hos Red Bull og AlphaTauri har man for en gangs skyld nesten fått et luksusproblem. Liam Lawson har på ingen måte gjort seg bort under sitt vikariat for Daniel Ricciardo, trolig blir ikke dette avgjort før denne sesongen er over. Støyen som Helmut Marko har kastet opp rundt Sergio Perez, gjør neppe at meksikaneren føler seg for trygg, men Daniel Ricciardo må nok også levere på et jevnt høyere nivå om han skal få muligheten hos Red Bull.

Marko: Beklager uttalelser om Sergio Perez

Ryktene om at Lando Norris har vært ønsket i Red Bull er nok noe overdrevet – hans kontrakt med McLaren har trolig blitt styrket gjennom teamets store forbedringer de siste løpene. Trolig vurderer han fortsatt sjansene for å vinne løp, ved å bli der han er.

Størst usikkerhet akkurat nå er det etter alt å dømme i teamet vi i dag kjenner som Alfa Romeo. Hovedsponsoratet fra den italienske bilprodusenten avsluttes etter årets sesong, og årets svake resultater gjør at de også kommer til å tape store summer fra tv-rettighetene. Audi skal ta over teamet fra 2026, men frem til da er det vanskelig for teamet å motta store summer fra dem, uten at dagens eier – Finn Rausing – også må investere tilsvarende penger for å unngå å få vannet ut sin eierandel.

LES OGSÅ: Alle F1-teamene innenfor budsjett

Kontrakten til kineseren Guanyu Zhou, avsluttes denne sesongen, mens Bottas har kontrakt ut 2025. Til tross for at Zhou har hatt en svært god utvikling, og har tatt mer poeng enn teamkompisen denne sesongen, kan han bli nødt til å komme opp med en god sum penger for å beholde setet sitt også i 2024. Han har imidlertid signalisert at han jobber hardt for en ny kontrakt.

Det er imidlertid tre førere som stadig nevnes som alternativer.

Den første er Mick Schumacher, som kan bruke to sesongen på å løfte karrièren frem til Audi tar over teamet. Utfordringen er at han ikke presterte som forventet i Haas, men at han trolig har tilgang på de ressursene som skal til for å finansiere et sete.

Den andre som nevnes er Theo Pourchaire, Akkurat nå har han matchball til å sikre F2-tittelen denne sesongen, men han vil trolig trenge en sterk finansiell partner for å sikre plassen.

Den siste det snakkes mye om er Felipe Drugovich, etter at Aston Martin bekreftet at Lance Stroll fortsetter, må brasilianeren trolig ut for å få kjørt racing. Utfordingen er at han ikke ønsker å bi oppfattet som en betalfører, noe som gjør situasjonen mer krevende.

Til slutt: Spekulasjonene rundt plassen til Logan Sargeant i Williams har vært mange, men kilder i teamet sier at de ikke har noen planer om å dumpe amerikaneren. De siste løpene har han vært nærmere Alexander Albon, noe som kan bli redningen.