Alt tyder på at FIA vil gi klarsignal til Michael Andretti og hans samarbeidspartnere, og at teamet kan være på startgrid allerede i 2025.
Årsaken til at Andretti Autosport vil inn i F1 før 2026, er at dagens Concorde-avtale, som regulerer de kommersielle rettighetene, trolig vil gjøre det dyrere å bli en del av sirkuset.
Det vil imidlertid bli vanskelig for Andretti, selv om de har GM og Cadillac med på laget, fordi tiden frem til 2025 er svært kort.
I henhold til dagens Concorde-avtale, må nye team betale 200 millioner dollar, som en kompensasjon, for å kompensere de andre teamene som får flere å dele inntektene med. I tillegg ønsker man å unngå useriøse spekulanter, slik vi hadde en del eksempler på fra noen år tilbake.
Dagens team har ønsket at summen for deltagelse skal heves betydelig, kanskje til å så mye som 600 millioner dollar, og selv om teamene formelt ikke har noen vetorett mot nye team, så er det ingen tvil om at både FIA og Liberty må ta hensyn til hva de mener.
Andretti har lenge ønsket en plass på grid, og trodde kanskje at avtalen med Cadillac skulle hjelpe til. Utfordringen er at eieren, General Motors, ikke har lovet å bygge sin egen motor. Så langt har planen vært å kjøpe motor fra Renault, og gi denne et nytt navn… Trolig ville nok hele F1 vært langt mer positive om GM virkelig ønsket å satse på nivå med de andre bilprodusentene.
Andretti starter på ingen måte på bar bakke, ikke bare er det et familienavn som en del F1-intereserte kjenner. Mario Andreti ble verdensmester i F1 tilbake i 1978. Han er en av tre førere som har vunnet løp både i Nascar, sportsvogn og Formel 1. I dag har Andretti Autosport team i IndyCar, Indy NXT, IMSA, og Formel E – i tillegg samarbeider de med United Autosport om en satsing i Extreme E.
Nylig ble det også klart at Marcus Ericsson vil kjøre for Andretti Autosport i IndyCar fra neste sesong.
DRIVER NEWS: @Ericsson_Marcus will join Andretti Autosport for the 2024 season.⁰⁰#INDYCAR // @FollowAndretti pic.twitter.com/uA2tIPrHI6
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) August 23, 2023