Det brenner et blått lys for den legendariske Spa-Francorchamps-banen i Belgia, og selv om myndighetene er villig til å strekke seg langt for å beholde plassen på kalenderen, kan det bli vanskelig.
Tidligere i år sendte Belgias statsminister Alexander De Croo en henvendelse til Stefano Domenicali for å minne om de store investeringene som er gjort på Spa, ikke minst støttet av myndighetene i Valonia, for å beholde Formel 1 på banen. Han var tydelig på at regjeringen fortsatt ønsker å beholde løpet på kalenderen, noe de så langt har lykkes med, men selv om løpet er på 2024-kalenderen, har arrangørene nå bare en ettårig avtale.
Andre europeiske land, som både Frankrike og Tyskland, har allerede gitt opp, da ingen av dem kan få den nødvendige støtten for å overleve – mens andre har tatt sjansen på å signere langsiktige avtaler for sikre sin plass på kalenderen.
Inntektene som arrangementet skaper for regionen, som lenge har slitt med høy arbeidsledighet og lave inntekter, er selvsagt svært attraktive. En rapport fra Deloitte, som er bestilt av Wallonia-regionen, viser at løpet på Spa ga inntekter på 55,1 millioner euro for Belgia i 2022.
LES OGSÅ: Verstappen suveren på Spa
Utfordringene til Spa er imidlertid mange, en av de største er infrastrukturen rundt banen. Jernbanen, som en gang sørget for at banen lå svært sentralt, er gjort om til en sykkelsti i et forsøk på å gjøre området mer attraktivt for turisme.
Andre baner, som Silverstone, er i ferd med å bygge opp for næringsliv og andre attraksjoner i tilknytning til banen for å bidra til mer aktivitet i området rundt gjennom hele året. Det er vanskelig å se for seg at Spa og byene rundt har krefter og muligheter til å gjøre det samme. Resultatet kan bli at en av de mest legendariske banene på kalenderen må gi tapt for mer pengesterke regioner.
😍 THIS IS SPA-FRANCORCHAMPS 🤩 Thanks Marshalls, fire&rescue teams & fans ! #circuitspa #spafrancorchamps #f1 #belgiangp pic.twitter.com/kFBPUXBpH0
— Spa-Francorchamps (@circuitspa) July 31, 2023