Det ble et av de mest spennende løpene vi har sett i Monaco de siste årene, men med en gedigen strategitabbe av Aston Martin, kunne selv ikke et regnvær to tredjedeler ut i løpet frarøve en suveren Max Verstappen seieren.
Det så lenge ut som om årets Monaco Grand Prix skulle følge tradisjonen med kjøring i tog fra start til mål – men et regnvær som dro seg innover fyrstedømmet, sørget for at dramatikken ble større enn forventet.
Det var imidlertid Verstappen som tok starten foran Fernando Alonso, og bare eter noen runder hadde han sikret seg ledelse, og kontrollerte tilsynelatende løpet.
– Det er bare å ta av seg hatten for Max Verstappen i dag, han var fantastisk på kvalifisering i går, og han har ikke imponert mindre i dag, så Viaplay-ekspert Henning Isdal fast da nederlenderen vant løpet med nesten 30 sekunder.
Tabbe fra Aston Martin?
Da regnværet kom et stykke ut i været, gikk Aston Martin inn før Max Verstappen, og de fleste var overbevist om at han skulle gå for intermediate. På det tidspunktet hadde flere av førerne allerede vært inne – men av en eller annen grunn valgte teamet å sette mediumdekk på bilen til Alonso.
– Det kunne blitt mer spennende om Aston Martin hadde satt på intermediate på første forsøk, slår Atle Gulbrandsen fast.
Sterk helg av Ocon
Ocon var lenge presset tøft av Carlos Sainz som var så tett innpå franskmannen at det ble kontakt mellom de to – noe som gjorde at Sainz måtte fullføre løpet med skade på frontvingen.
Another angle on that contact between Sainz and Ocon 👀#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/ex7mQsXMLu
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Sainz ble for øvrig rasende over at Ocon klarte å gå inn før ham, og selv om Ocon kjørte på medium-dekk i første etappe og Sainz på harde dekk, tydet alt på at Ferraris plan var å kjøre lenger.
Dagens strategivalg for Ferrari ble ikke bedre da de valgte å holde begge bilene sine ute for lenge, og dagen til Sainz ble ikke bedre da han snurret ut av Mirabeau, Dermed endte Charles Leclerc og Sainz på sjette og åttende plass, med den andre Alpine-bilen til Pierre Gasly imellom.
Mercedes håndterte værforandringen bedre og Lewis Hamilton tok over jobben som en trussel mot tredjeplassen til Ocon, men han klarte aldri å komme tett nok på til å gjøre et forsøk.
George Russell var godt plassert for en pallplass, ettersom han ennå ikke hadde vært innom pit når regnet kom, men også han kjørte av i Mirabeau, og fikk deretter en femsekunders straff for farlig kjøring da han skulle tilbake på banen, og endte opp med å krysse banen foran Sergio Perez, som da var en runde bak, og traff Mercedes-bilen på siden. Begge fortsatte, og Russell klarte å holde seg langt nok foran Leclerc til at straffen hans ikke kostet ham femteplassen.
McLaren-førerne viste god fart i regnet, men var for langt bak til å prestere noe mer enn en niendeplass for Lando Norris og tiendeplass for Oscar Piastri. Begge klarte å passere en Yuki Tsunoda, som slet med bremseproblemer, noe som førte til at også han kjørte av i Mirabeau og falt fra niendeplass til 15. plass.
Fernando 🤗 Esteban#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/qwmMRiYmmI
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Med tredjeplass og en tøff dag på jobben, var det heller ikke ufortjent at Esteban Ocon sikret seg prisen som «Driver of the day».
*saken oppdateres*