Liberty og FIA jobber med en revidering av F1-kalenderen fra 2024 og fremover. Både for å få plass til nye arrangører, men også som et ledd i å bli mer bærekraftige.
Det å samle løp i samme del av verden, har vært et av flere forslag til å redusere karbonavtrykket til Formel 1, men uten at det har gitt store synlig utslag, med unntak av løpene i Austin, Mexico og Brasil som går tre helger på rad.
Så langt har det vist seg å være vanskelig å lykkes med, blant annet fordi mange eksisterende kontrakter har vært låst mot faste datoer.
LES OGSÅ: Siste testdag for Hauger
Diskuterer sted for sesongåpning
Fra 2024 er imidlertid intensjonen å ha en mer gjennomtenkt rekkefølge av løp på kalenderen. Dette gjør også at kortene deles ut på nytt, også når det gjelder hvor sesongen skal starte.
En utfordring er å finne ut hvordan man skal arrangere løp i Bahrain og Saudi-Arabia under den islamske hellige måneden Ramadan, som varer fra 9. mars til 8. april neste år.
Hvis det er mulig å starte sesongen litt tidligere, kan Bahrain være vert for testing og sesongåpningen før et løp i Saudi-Arabia, eller det kan være en kombinasjon av Bahrain som arrangerer sesongoppkjøringen og Saudi-Arabia som årets første løp.
Uansett hvordan sesongen begynner, er det planlagt at den skal etterfølges av Australian Grand Prix, etterfulgt av en asiatisk runde – noe som sannsynligvis betyr at Japan Grand Prix, eller Singapore Grand Prix blir flyttet frem til april.
Skulle Kina Grand Prix være tilbake på kalenderen, vil også det arrangeres på denne tiden – trolig helgen etter løpet på Suzuka.
Det er tre ledende kandidater til å bli med i kalenderen med flere løp, med start i den mye omtalte planlagte gjenopplivingen av Sør-Afrikas Grand Prix på Kyalami.
Ønsker seg til Afrika
Det har lenge vært klart at alle ønsker seg et løp i Afrika, og der Sør-Afrika lenge så ut til å være favoritten, har nå både Rwanda og Marokko dukket opp som aktuelle kandidater.
Kyalami virker imidlertid fortsatt å være mest sannsynlig, men fjorårets forsøk på å fjor med sikte på å arrangere et løp i 2023, men det strandet på grunn av økonomiske årsaker. Arrangørene kunne bare garantere finansiering for det første året, mens F1 ønsket en mer langsiktig avtale.
Nå har imidlertid en ny partner dukket opp, og det er fortsatt mulighet for at et løp i Sør-Afrika kan være på kalenderen allerede fra 2024, men dette krever trolig at de private investorene får hjelp av statlige garantier.
Flere nye byer ønsker F1
På lenger sikt er der flere arrangører som ønsker en plass på kalenderen. I Madrid planlegges det for et gateløp – men da først og fremst for å ta over Spania Grand Prix fra Barcelona, som nå har en avtale frem til 2026.
Madrid har allerede begynt å posisjonere seg, og er for tiden vert for den nye store F1-utstillingen rett ved flyplassen.
Også Sør-Korea ønsker et gateløp i Seoul, men det stilles spørsmål om det rent logistikkmessig er mulig å gjennomføre i den sterkt trafikkerte byen. Derfor foregår det diskusjoner med mulige arrangører andre steder i landet. Busan, som er landets nest største by, kan være et alternativ.
Lenger unna er nok et løp i Colombia, eller i Vietnam – selv om det er sterke interesser – særlig innenfor landenes turistnæring.
Et spørsmål er hvordan man skal få plass til eventuelle nye løp. Den 23-løpskalenderen for 2023 er allerede et rekordhøyt antall Grand Prix-løp, med en maksimalgrense på 24 som er fastsatt i Concorde-avtalen.
Kan bli rotasjon
Til tross for enkelte rykter er det liten grunn til å tro at antallet løp vil overstige dagens nivå på 24.
Noen løp kan nok også forsvinne fra kalenderen. Et løp som trolig ligger dårlig an, er Kina. Det er riktignok to år igjen av kontrakten deres, men politikk kan sette en stopp for dette løpet, kanskje uten av vi heller kjører der i 2024.
To løp i Italia er nok heller ikke en varig løsning, og mange tror at Imola fikk muligheten for å gi Monza et varsel om at de ikke var uerstattelige. Nå ser det imidlertid ut som det kan komme på plass penger til å gjøre de forbedringene som er nødvendige, og dermed kan Imola forsvinne ut igjen.
Spa er et annet løp som hele tiden er under press – mange tror at Belgia Grand Prix kan ofres for et løp i Afrika.
En måte å gi flere arrangører mulighet til å komme på kalenderen, en av disse er trolig å rotere på løp mellom sesongene.
Nederland og Belgia kan være aktuelle kandidater, det samme kan et løp i Østerrike og Tyskland. Akkurat nå ser det ut som om Frankrike Grand Prix er borte for godt, først og fremst fordi det mangler aktuelle baner.
https://www.formel-1.no/2023/03/09/oversikt-kontraktstatus-for-alle-formel-1-banene/
Organisering
Til tross for at det virker naturlig å samle løp i ulike verdensdeler for å redusere behovet for transport, er det en rekke faktorer som kan forhindre dette.
En av dem er at flere av de europeiske løpene konkurrerer mot hverandre. En annen er at tidsforskjellen til Australia, Asia og Amerika, gjør det krevende om flere løp på rad skal gå på ugunstige tider for mange av seerne.
Skal F1 nå målet sitt om å bli karbonnøytrale, må de finne løsninger på å redusere utslippene knyttet til transport – det kan vi se på kalenderen allerede neste år.