Martinius Stenshorne kjører i år FRECA, men hvordan fungerer det egentlig?
Joakim Stenløs
FRECA, eller Formula Regional European Championship by Alpine, regnes som et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3. De totalt 33 førerne kjører i like biler med en 1,8 liters Renault-motor.
Startfeltet består av svært talentfulle førere, og en av de er vår egen Martinus Stenshorne. Stenshorne er den første nordmannen som kjører full sesong i mesterskapet, mens Dennis Hauger var den første til å kjøre i FRECA da han deltok i de tre siste løpshelgene i 2020. Den gangen kjørte man tre løp per helg, og Hauger vant det første løpet den tredje løpshelgen, og tok totalt seks pallplasser.
Stenshorne fikk en drømmestart på sin FRECA-tilværelse da han vant sitt første løp, og ble nummer to i løp to. Unggutten leder mesterskapet før helgens løp i Barcelona, 8 poeng foran Haverkort og 25 poeng foran Andrea Kimi Antonelli.
En løpshelg består av to treninger på fredag før lørdagen rulles i gang med kvalifisering og påfølgende løp. På søndag nullstilles alt, og førerne gjennomfører en ny kvalifisering fulgt av et nytt løp.
Kvalifiseringene fordeles på to grupper som får 20 minutt hver til å sette en bestetid. Gruppen med føreren som tar pole starter på oddetallsplassene, mens den andre gruppen starter på partallsplassene. Om den nest raskeste i gruppe A er raskere enn den nest raskeste i gruppe B har ingenting å si om den raskeste i gruppe B tar pole – da må den nest raskeste i gruppe A uansett starte som nummer fire.
Hvert løp varer i 30 minutter, og avslutter med en siste runde etter at klokka har nådd 0. Førerne belønnes med samme poengskala som benyttes i Formel 1, og man får ikke noe ekstra poeng for pole position eller raskeste runde.
Poengskala FRECA
- 25 poeng
- 18 poeng
- 15 poeng
- 12 poeng
- 10 poeng
- 8 poeng
- 6 poeng
- 4 poeng
- 2 poeng
- 1 poeng
Sesongen består av ti løpshelger, og Viaplay har i år kjøpt rettighetene til å vise løpene. Kvalifiseringene kan kun sees på FRECAs egen YouTube-kanal.