Teamene har vært skeptiske til å kvitte seg med de store flyttbare riggene som brukes på løpene i Europa. Det kan likevel bli et krav om sporten skal nå målet om å bli karbonnøytrale innen 2030.
F1 tar nå flere grep for å redusere utslippene sine, først ut er å endre kalenderen for å redusere totale utslipp. Med mindre lagene godtar permanente fasiliteter, og betaler for dem, vil det fortsatt inkludere både lastebiler og kraner for å frakte og montere de store byggene rundt i Europa.
En løsning er å bruke ny teknologi for kraftproduksjon, slik at de kan redusere behovet for strøm eller aggregater ved hvert arrangement. Problemet med dette er at mange av enhetene er designet for å ha takterrasser for å gi gjestene bedre utsikt, noe som betyr at det ikke er plass til solcellepaneler.
Da må teamene montere disse på lastebilene, og de delene av riggen som brukes til kontorer. Ulempen med dette er at å legge til solcellepaneler vil legge til vekt, noe som igjen betyr høyere forbruk, men det utvikles stadig nye lette produkter som er fleksible og kan tråkkes på.
Det største problemet med solcellepaneler er imidlertid at de fortsatt er ganske ineffektive med selvsagt avhengig av plassering, værforhold og så videre.
I IMSA-serien har man begynt å teste ut dette, og har utstyrt sin rigg med solceller. De sier at anlegget produserer nok strøm til at de også kan lade mindre kjøretøy, og at energien lagres i litiumbatterier som er skjult i lastebilene