Når Audi fra og med 2026 går inn i Formel 1 er det i stor grad på grunn av teknologisk utvikling som også er relevant for vanlige biler.
Joakim Stenløs
Under Autosport-messen i Birmingham fikk vi et eksklusivt møte med tidligere Formel 1-fører og tre ganger Le Mans vinner Allan McNish. Skotten kjørte for Audi i store deler av karrieren frem til han la opp i 2013, og er i dag direktør for Audis motorsport-koordinering. På spørsmål om hvorfor 2026 er riktig tidspunkt for Audi å gå inn i Formel 1 fremhever McNish at den teknologiske utviklingen vil bli mer relevant for vanlige biler.
– Det er en stor økning av elektrisiteten, så det er mye mer kraft fra hybridsystemet. Det er rundt tre ganger så mye som i dag, og det er nesten like mye som fra forbrenningsmotoren. En annen ting er bærekraftig drivstoff, og det er veldig relevant for personbiler. Fra et Audi-perspektiv, som det har vært med hvert eneste motorsportprogram, handler det om å utvikle teknologi i de mest ekstreme omstendighetene som vil ha en relevans for bilene på veien, forteller McNish til Formel-1.no.
I tillegg nevner McNish innføringen av budsjettaket som en viktig årsak, ettersom at det gir en stabilitet og ikke minst en sportslig rettferdighet som ikke alltid har vært tilfelle.
– Nå kan du faktisk forstå hvor du kommer til å være ikke bare om tre år da Audi skal inn i Formel 1, men også hvor du vil være de neste åtte årene. Tidligere har det vært vanskelig. I Toyota-tiden vant de som hadde det største budsjettet, og det kommer ikke nødvendigvis til å være realiteten i fremtiden, fortsetter McNish som kjørte for Toyota i Formel 1 i 2002.
Samtidig handler timingen om at Audi med å ha startet prosjektet nå har tid til å tilpasse seg og forberede seg til det som kommer om tre år.
– Det krever den tidsperioden til å bygge det opp. Det er ikke noe du kan skru på over natta. Alle motorprodusentene har allerede startet, sier skotten.
Oversikt: Her er alle bekreftede lanseringsdatoer
– Bærekraftig drivstoff er relevant for oss alle
McNish var fra 2016 til 2021 teamsjef for Audis Formel E-lag. Han vil ikke spekulere i om Formel 1 vil bli elektrisk i fremtiden eller ikke, men trekker frem at det også tidligere har kommet endringer i motorsporten som man ikke ville forutsett skulle skje.
– Jeg ville ikke trodd at da jeg kom inn i Audi i 2000 at vi noen gang ville vinne Le Mans med en dieselbil, jeg ville aldri trodd at når vi gjorde det det første året i 2006 at vi da skulle vinne Le Mans med en hybrid i 2012 , og da jeg la opp på i slutten av 2013 ville jeg aldri trodd at vi ville kjøre med helelektriske biler i 2017. Så jeg kommer ikke til å spå forbi 2030, fordi det er da reguleringene kommer, men det jeg kan si er at bærekraftig drivstoff er noe som er relevant for oss alle, forteller McNish til Formel-1.no.
– Hva skjer med den videre utviklingen av teknologi for elektrisitet, hydrogen og for bærekraftig drivstoff? Jeg vet ikke, men jeg vet at akkurat nå har vi et problem og det er et av stegene mot en løsning, slår han fast.
Dette er bare noe av det McNish kunne fortelle i en lengre prat med Formel-1.no – følg med de neste dagene for mer stoff fra Autosport-messen i Birmingham!
LES OGSÅ: Haugers sjef vil gå i angrep