Flere team har vært ute i mediene og sagt at det er en dårlig ide med mer enn 10 team i sporten, det har fått FIA-presidenten til å reagere.
Nyheten om samarbeidet mellom GM og Andretti har fått flere F1-team til å uttrykke skepsis til at flere enn dagens 10 team skal få plass på griden.
Dette førte til at FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem twitret at «det er overraskende at det har vært noe negativ reaksjon på Cadillac- og Andretti-nyhetene. FIA har akseptert søknadene fra mindre, vellykkede aktører de siste årene. Vi bør oppmuntre til fremtidige F1-søknader fra globale produsenter som GM og ekte racere som Andretti og andre. Interesse fra lag i nye vekstmarkeder tilføyer mangfold og utvider F1-sportens appell.»
.@Cadillac @FollowAndretti @GM @FIA @F1 pic.twitter.com/ziVL91FCec
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 8, 2023
Dagens Concorde-avtale tillater maksimalt 12 lag (24 biler). Disse avtalene varer til utgangen av 2025, og hvis det er noen nye lag som vil delta før den tid, må de betale 200 millioner dollar inn i en pott som deles mellom de 10 eksisterende lagene. Det sies at hvert lag har et veto innen utgangen av dagens avtale, selv om de fleste beslutninger under Concorde-avtalen bare krever 80 prosents tilslutning. Detaljene i avtalene er naturligvis konfidensielt, og de involverte er forpliktet til ikke å avsløre detaljer, så det er en viss usikkerhet om hva som faktisk gjelder.
Kan bli dyrere
Forslaget er at en ny avtale må ha en langt dyrere inngangsbillett, trolig så høy som 500 millioner dollar, for å beskytte de eksisterende lagene. Det reises spørsmål om alt dette er lovlig i forhold til konkurranseloven, men teamene vil neppe utfordre FIA og Liberty rundt dette.
Teamene er naturlig nok redd for at verdien skal synke om det blir flere team, selv om dette kun kan være en midlertidig reduksjon i verdi mens sporten fortsetter å vokse.
Årsaken til de 200 millionene i «inngangsbillett» er for at også nye lag skal ha tilgang til premiepengene, i stedet for å måtte delta i minst to år for å kvalifisere seg til penger, slik det pleide å være. Dette var grunnen til at mange nye team gikk konkurs etter kun kort tid. Så for å unngå dette innførte man denne regelen, noe som igjen har ført til at verdien på teamene har økt betydelig.
Vanskelig å komme inn
Andretti Motorsports med Michael Andretti i spissen har i lengre tid vært tydelige på at de ønsker en plass i F1, men så langt har de ikke vært i stand til å kjøpe seg en plass, og dagens team har strittet imot at de skal komme inn som team nummer 11.
Audi tok konsekvensen av dette og gjorde en avtale med Sauber, noe som fører til at Andretti ikke har noen andre valg enn å starte et lag. Så langt har det hele strandet på at man ikke ville tilføre sporten noe viktig og nytt, men det å få inn en stor aktør som GM i Formel 1 er selvsagt svært vanskelig å motstå.
Om GM skulle bli en ny aktør i F1, vil det selvsagt være en stor triumf for FIA og Liberty, som satser stort i USA, og GM-president Mark Reuss har gjort det klart at de også har planer om å bygge egne motorer. Det blir det trolig vanskelig å si nei til.
Proud to announce our Andretti Global partnership with GM @Cadillac as we pursue the opportunity to compete in the @FIA @F1 World Championship. #CadillacVSeries #AllAndretti pic.twitter.com/c1juJtra11
— Michael Andretti (@michaelandretti) January 5, 2023