W series fikk ikke fullført sin tredje sesong som planlagt, og fortsatt er ingen av utøverne i umiddelbar nærhet av Formel 1. Nå lanseres en ny kvinneserie for å gjøre noe med det.
Joakim Stenløs
Serien har fått navnet F1 Academy, og vil etableres på Formel 4-nivå som et steg på veien før man går videre til Formel 3, Formel 2 og til slutt kan nå målet om å få en kvinne til Formel 1 for første gang siden Lella Lombardi i 1976.
– Under vurderinger gjort av barrierene unge, kvinnelige førere møter ved å komme seg inn i F1-pyramiden ble det klart at de ikke har samme mengde erfaring som sine mannlige kolleger på samme alder. Målet er å lukke dette gapet og tilby dem tilgang til mer banetid, racing og testing. De vil også vokse ved å jobbe med profesjonelle team, som er kjent innen motorsport for å drive frem unge sjåfører, og som vil hjelpe dem med å utvikle de avgjørende tekniske, fysiske og mentale forberedelsene, heter det i en uttalelse fra Formel 1.
Serien vil ta i bruk et Tatuus T421 chassis som har blitt brukt i Formel 4, en 165 hestekrefters motor fra Autotechnica og 13 tommers Pirelli-dekk. Serien vil rulle i gang allerede neste sesong med fem lag med tre biler hver, altså en grid bestående av totalt 15 biler. Teamene vil være eksisterende lag fra Formel 2 og Formel 3.
LES OGSÅ: Ricciardo blir tredjefører hos Red Bull
Det er planlagt syv løpshelger med tre løp per helg, og minst en løpshelg vil kjøres som en del av Formel 1-paraplyen. Bruno Michel, som allerede har ansvaret for Formel 2 og Formel 3, vil også ha ansvaret for denne serien.
– Jeg er veldig glad for å lansere denne nye kategorien. Mangfold er ekstremt viktig i motorsport, og med F1 Academy vil vi bevise at kvinnelige førere har det som trengs for å konkurrere på høyt nivå, uttaler Michel.
– Jeg er helt overbevist om at hvis unge kvinner får samme mengde erfaring som alle andre førere, kan de klare seg gjennom pyramiden. Målet vårt er å se kvinnelige førere på F3-griden i løpet av de neste to til tre årene, og at de raskt skal utfordre om poeng og pallplasser, fortsetter Michel.
Formel 1 støtter hver bil med 150 000 euro. I tillegg må hver fører betale samme sum for å delta, men dette er som Formel 1 uttaler; – en brøkdel av de vanlige kostnadene for å gå inn i sammenlignbare serier.
LES OGSÅ: Hauger innenfor topp 10 i årets siste kvalifisering
W Series ønsker nykommeren velkommen
Formel 1 hevder at serien ikke er ment som en erstatning for W series. Likevel er det allerede knyttet usikkerhet rundt om serien som allerede har slitt med finansieringen vil komme på beina igjen. Seriens grunnlegger Catherine Vond Muir ønsker like fult det nye tilskuddet velkommen:
– W Series ønsker ethvert initiativ som deler vår ambisjon om å gi kvinner flere muligheter innen motorsport, sa Bond Muir.
– Vårt mål fra starten av har alltid vært å øke talentmassen til kvinnelige racerførere, og tilkomsten av F1 Academy som kan rekruttere til W Series og andre serier er et ytterligere skritt i å inspirere neste generasjon til å gå oppover motorsportstigen, avslutter Bond Muir.
LES OGSÅ: Team Hauger om neste års satsing: – Avhengig av en viss støtte fra Red Bull