Haas har bestemt seg for å bytte ut Mick Schumacher med Nico Hulkenberg fra neste sesong.
Joakim Stenløs
Mick Schumacher har kjørt for Haas de to siste sesongene, og har tatt poeng ved to anledninger: Storbritannias og Østerrikes Grand Prix i sommer. Flere mener at Schumacher ikke fortjener å bli byttet ut, men neste sesong blir det altså Hulkenberg som skal kjøre sammen med Kevin Magnussen i Haas.
Nico Hulkenberg har ikke hatt et fast sete i Formel 1 siden 2019. I de tre årene som har gått siden det har tyskeren vært reserve hos Racing Point som underveis har blitt til Aston Martin. I 2020 kjørte Hulkenberg to løp som reserve hos Racing Point, og tok poeng begge gangene. Han kjørte også de to første løpene i årets sesong som erstatter for en covid-syk Sebastian Vettel.
Totalt har 35-åringen kjørt 184 Formel 1-løp, og kan skilte med en pole position fra Brasil Grand Prix 2010. Tyskeren innehar også en lite ønsket rekord: ingen andre har kjørt så mange løp uten å ta minimum en pallplass.
– Erfaringen og kunnskapen Nico bringer til laget er tydelig å se – med nesten 200 karrierestarter i F1 – og et rykte som en fantastisk kvalifiserer og pålitelig fører, uttaler teamsjef Guenther Steiner om signeringen.
– Dette er egenskaper, som når du kobler dem sammen med Kevin Magnussens erfaring, gir oss en veldig troverdig og erfaren førerduo som vi tror vil bidra til å pushe teamet videre oppover griden, fortsetter Steiner.
LES OGSÅ: Team Hauger om neste års satsing: – Avhengig av en viss støtte fra Red Bull
Griden fylt opp
Annonseringen av Hulkenbergs retur til Formel 1 markerer at neste års grid nå er fylt opp. Riktig nok med et lite forbehold: Logan Sargeant må sikre superlisensen.
Sargeant er bekreftet som Williams-fører neste sesong, men han har fortsatt ikke superlisensen han trenger for å få lov til å kjøre Formel 1. Om amerikaneren kjører 100 km uten problemer i fredagstreningen han skal kjøre for Williams i Abu Dhabi vil 8. plass i Formel 2-mesterskapet være nok. Med 17 poeng fra de to løpene som gjenstår vil ikke Iwasa som ligger på 9. plass lenger kunne ta han igjen selv med full pott i begge løp.
LES OGSÅ: Disse førerne skal kjøre rookie-treninger
Schumachers lille håp
Om superlisensen mot formodning ikke skulle gå i orden for Logan Sargeant har Mick Schumacher ved flere anledninger blitt nevnt som en mulig backup hos Williams. Om heller ikke det skjer er Schumacher sannsynligvis en ettertraktet reservefører for flere lag.
Reservetilværelsen trenger dog ikke nødvendigvis å vare lenge. Audi kan potensielt komme inn i Sauber allerede fra 2024 da Alfa Romeo er ferdig som tittelsponsor, og en tysk fører kan på det tidspunktet være svært attraktivt.
LES OGSÅ: Audi inn i Sauber fra 2026 – Porsche vurderer alternativene