Årets Monaco Grand Prix er trolig høydepunktet i karrieren til Sergio Perez – men var det også årsaken til at Max Verstappen nektet å slippe ham forbi i helgens Brasil Grand Prix.
Tekst: Stein Pettersen – Formel-1.no
Verstappen har vært svært omtrentlig når han har blitt spurt om hva som lå bak beslutningen om å gi sjetteplassen i helgens løp i Brasil tilbake til Perez for å hjelpe meksikaneren med å sikre andreplassen i førermesterskapet.
Mye tyder imidlertid på at det var krasjet til Perez under kvalifiseringen til årets Monaco Grand Prix som ligger bak både avvisningen av teamordre, og den ganske tydelige meldingen han ga over teamradioen.
Hva skjedde i Monaco?
Under kvalifiseringen til Monaco Grand Prix i mai, krasjet Sergio Perez på vei ut av Portier – og dro med seg Carlos Sainz Jr., noe som gjorde at dommerne måtte rødflagge kvalifiseringen. Det hindret Max Verstappen i å gjennomføre sin siste kvalifiseringsrunde, noe som igjen trolig fratok ham pole position.
Det har gjentatte ganger blitt hevdet av Perez krasjet med vilje, men dette er selvsagt ekstremt vanskelig å bevise, men analyser viser at han ga gass langt tidligere enn normalt da han var på vei ut av svingen.
Resultatet ble at Perez var tredje raskest på kvalifiseringen, mens Verstappen endte opp med fjerde beste tid.
Perez vant imidlertid løpet da han traff optimalt på dekkstrategien i et løp som gikk fra vått til tørt, mens Verstappen ble nummer tre – bak Carlos Sainz.
Etter dette løpet var Perez bare 15 poeng bak Verstappen i mesterskapet, og rett etterpå ga da også Red Bull meksikaneren ny kontrakt.
Forbannet pappa
Denne helgen fikk Verstappen gjentatte spørsmål om det var denne episoden som lå bak reaksjonen hans, og han nekter ikke.
Om dette ligger bak – er det tydelig at Verstappen mener at Perez krasjet med vilje, om ikke ville han neppe reagert på denne måte.
Verstappen uttrykte frustrasjon over krasjet til Perez i Monaco – særlig ovenfor nederlandsk media, selv om han da først og fremt var oppgitt over at mange førere krasjet på den trange gatebanen, og at det gjorde det vanskelig for andre å få kjørt sine runder.
Bare noen dager etter Monaco, dukket det opp en artikkel på nettsiden til Max Verstappen, forfattet av pappa Jos – som mente Red Bull ikke hadde gjort en god nok jobb med strategien – og at de burde ha prioritert Max i dette løpet.
«Max hadde uflaks i kvalifiseringen, fordi han var betydelig raskere på sin siste runde, frem til Perez krasjet», skrev Pappa Verstappen.