Mange har vært forvirret over prosessen bak å sette opp griden i situasjoner hvor mange førere har ulike gridstraffer. Nå har FIA oppklart regelverket.
Joakim Stenløs
På Monza tidligere i høst tok det flere timer fra kvalifiseringen var over til man hadde en endelig grid. Fans, eksperter og til og med førerne selv skjønte lite underveis. Når den endelige griden først kom slet også mange med å forklare hvorfor den endte opp akkurat som den gjorde.
FIA har derfor nå endret reglene for å spesifikt forklare prosessen som er gjeldene når straffene skal fordeles. Reglene legger opp til følgene prosess:
1) Førere med 15 plasser eller færre i straff blir tildelt en midlertidig gridposisjon tilsvarende deres kvalifiseringsresultat + gridstraff. Om to eller flere førere ender på samme posisjon beholder den tregeste av de to basert på kvalifiseringsresultatet den tildelte plassen, mens den eller de som var raskere flyttes foran.
2) Førere uten straff blir tildelt enhver gridposisjon som ikke er besatt, basert på kvalifiseringsresultatet.
3) De straffede førerne som fikk en midlertidig gridposisjon blir flyttet frem for å fylle ubesatte posisjoner.
4) Førere som har mer enn 15 plassers gridstraff, eller som har fått en «back of the grid-straff», vil starte bak enhver annen fører. Deres plasseringer internt vil bestemmes av kvalifiseringsresultatet.
5) Om noen ikke ble klassifisert i kvalifiseringen, men får tillatelse til å starte løpet likevel, vil de starte bakerst.
LES OGSÅ: Varhaug om Haugers lagbytte: – Må gå etter de beste folka