Etter rødflagg og langvarig venting i regnet ble det til slutt Max Verstappen som vant søndagens løp på Suzuka. Han ble også verdensmesterer for andre gang, men det tok det tid før alle var enige om.
Joakim Stenløs
Det regnet betydelig på Suzuka søndag morgen norsk tid, men løpet kom likevel i gang til oppsatt tid. Charles Leclerc hadde en bedre start enn Max Verstappen, men nederlenderen holdt seg likevel foran monegakseren i første sving.
Carlos Sainz forsvant ut i barrieren i sving 11 på den første runden. Like etterpå stoppet også Alex Albon med tekniske problemer, og sikkerhetsbilen som kom ut ble etter kort tid gjort om til et rødflagg. Alle førerne startet på intermediate-dekkene, og det var mange som skjønte lite av hvorfor ikke regndekkene ble brukt.
Hvis du noen gang føler at jobben din er meningsløs må du huske at noen jobber med å ta med regndekk til F1-løp.@SteinPettersen @Atlegulbrandsen @ViaplayDaniel
— Aleksander Wiik (@aleksander_wiik) October 9, 2022
Omstart og tidlig dekkbytte
Det var ikke lenger mulig å gjennomføre hele løopsdistansen, og klokka hadde dermed begynt å telle ned. Med 40 minutter igjen kom løpet i gang igjen med en rullende start. Denne gangen var alle førerne forpliktet til å starte med regndekkene, men de tok ikke mange rundene før alle hadde byttet til intermeidiate-dekk.
Det var vanskelig å tjene posisjoner under de rådende forholdene. Sergio Perez truet lenge Charles Leclerc om andreplassen. Det samme gjaldt Lewis Hamilton som kjempet mot Esteban Ocon om fjerdeplassen, men de slet stadig med å komme seg forbi.
Målpasseringen ble spesiell, ettersom at det tilsynelatende så ut som at Verstappen hadde passert før klokka nådde 0 runden før, og at løpet dermed skulle vart en runde til. Vi fikk heller ikke se bildene av at Verstappen passerte mål.
– Det tror jeg er første gang på mine 25 år som Formel 1-kommentator at produsenten ikke viser føreren som går først over mål, sier Viaplays kommentator Atle Gulbrandsen.
Verdensmester etter full forvirring
Verstappen vant uansett løpet. Bak han i mål kom Charles Leclerc foran Sergio Perez, men etter at Leclerc var utenfor banen fikk han en straff som degraderte han til en tredjeplass. Formel 1s grafikk viste fulle poeng selv om ikke 75% av løpsdistansen var kjørt, og i intervjuet ble Verstappen utropt som verdensmester.
Med de nye reglene trodde de fleste at det ikke kunne deles ut fulle poeng da løpet ikke hadde nådd 75% av den fulle løpsdistansen. Dermed oppsto det fullstendig forvirring både på tv-sendingen og i sosiale medier.
Både Max Verstappen og teamsjef Christian Horner uttalte ved ulike anledninger at han fortsatt ikke er verdensmester, men de fikk stadig beskjed om at han var det. Også etter at feiringen på seierspallen var over kom det et nytt intervju hvor Verstappen ble gratulert som to ganger verdensmester.
Det hele skal dreie seg om en detalj i reglene som tilsier at om løpet ikke restartes deles det ikke ut fulle poeng, men om løpet fullføres som det per definisjon gjorde i dag deles det likevel ut fulle poeng. Dermed er Max Verstappen offisielt verdensmester. Det er naturligvis fult fortjent, men flere reagerer på regelen som til slutt avgjorde det.
– Om man hadde kjørt fra start og fått 28 runder, og så rødflagget løpet så hadde det blitt delt ut 3/4 av poengene, men så lenge dem passerer under målflagg så skal det deles ut fulle poeng. Det gir jo ingen mening, uttaler Vialplay-ekspert Thomas Schie.
Overraskende Latifi-poeng
Bak topp tre kom Esteban Ocon kom i mål som nummer fire foran Lewis Hamilton, før Sebastian Vettel fulgte på 6. plass. Tyskeren spant på den første runden, men tjente opp en rekke posisjoner ved å bytte til intermediate-dekk på den første runden. Fernando Alonso kom inn som nummer syv foran George Russell. Nicolas Latifi gjorde som Vettel, og tok dermed svært overraskende poeng. Lando Norris tok det siste poenget på tiende plass.
Topp 10 Japans Grand Prix:
- Verstappen
- Perez
- Leclerc
- Ocon
- Hamilton
- Vettel
- Russell
- Alonso
- Latifi
- Norris