Mick Schumacher havnet under dagens første trening i barrieren. Det er dårlig timing for tyskeren som jakter en ny kontrakt neste sesong. Selv bryr han seg ikke om presset rundt de kostbare kollisjonene og egen fremtid i Formel 1.
Joakim Stenløs
Etter at dagens første trening egentlig var over havnet Mick Schumacher i barrieren da han var på vei inn i pit etter å ha gjennomført en prøvestart. Skadene var såpass omfattende at det ikke ble noe kjøring i trening to noen timer senere.
Tyskeren har tidligere blitt kritisert av både teamsjef Guenther Steiner og andre for kostbare kollisjoner, og etter en lengre periode uten de store sammenstøtene skjedde det altså igjen. Der andre lag står i fare for å ha oversteget budsjettaket er Haas i den andre enden av tabellen. Kostbare materielle skader er mer kritisk for de enn for mange andre lag.
Steiner erkjenner forholdene på banen, men fremhever likevel at det var en selvforskyldt hendelse.
– Til syvende og sist så var det selvforskyldt. Ja det var «spray», det var vann, men det vet du, uttaler Steiner.
SE SCHUMACHERS KOLLISJON HER: Treningsrapport fra Japan
Schumacher selv fremhever utfordrende forhold på en bane han aldri før har kjørt på.
– Naturligvis prøver du å finne ut av selve banen, og det er første gang jeg er her, så jeg prøvde å se hvor vannpytten er fordi det er noe som er veldig forskjellig hvert sted du drar til, og her ser det ut til at vannet samler seg ganske mye på visse steder, og det handler om å forstå det, forteller Schumacher.
Han bryr seg heller ikke om presset som følger med nok en kollisjon samtidig som han fortsatt kjemper om et sete neste sesong.
– Press er noe jeg har håndtert i ganske lang tid, jeg vil til og med si hele livet, så det hat jeg ikke noe imot. Jeg vil gjøre mitt beste, så det spiller ingen rolle hva som skjedde før, og vi tar en ting om gangen, så nå er det FP3 i morgen og kvalifisering, avslutter Haas-føreren.
Laget har fortsatt ikke bestemt seg for hvem som skal kjøre sammen med Kevin Magnussen neste sesong. The Race rapporterer i dag om at det skal stå mellom Schumacher og Hulkenberg i kampen om det ledige setet.
Antonio Giovinazzi har tidligere også vært nevnt som et hett alternativ. Italieneren som skal kjøre sesongens andre fritrening for Haas skal dog for øyeblikket være et stykke unna å kapre det ledige setet. Daniel Ricciardo er også nevnt i diskusjonen, men det fremstår mer og mer sannsynlig at australieren kommer til å gå inn i 2023-sesongen uten et fast sete i Formel 1.