Charles Leclerc tok pole i Singapore da Max Verstappen måtte avbryte sitt siste forsøk. Alt ligger til rette for et spennende Singapore Grand Prix i regnværet.
Joakim Stenløs
På slutten av en regntung dag i Singapore var det klart for Formel 1-kvalifisering. Regnet hadde gitt seg, men banen var fortsatt fuktig. Fra start i Q1 var det derfor intermediate-dekk som gjaldt. På en stadig opptørkende bane var det spenning til siste slutt, og Lando Norris var av de som såvidt kom seg videre til Q2. Esteban Ocon var ikke like heldig, og måtte parkere bilen allerede etter Q1 sammen med Nicolas Latifi, Alex Albon, Daniel Ricciardo og Valtteri Bottas. Ocon forklarer den uventede exiten med tekniske problemer.
– Vi hadde noen problemer med bremsene på den siste runden, og bilen dro mot høyre, forklarer den skuffende franskmannen.
Krysningspunkt for slicksdekk
I Q2 tørket banen opp ytterligere, og mot slutten var spørsmålet om noen turte å ta sjansen på slicks-dekkene. Lance Stroll, Sebastian Vettel og Guanyu Zhou tok den sjansen, uten at de klarte å forbedre sine egne tider. Alle tre måtte se seg slått ut i Q2 sammen med Mick Schumacher og svært overraskende George Russell.
Banen tørket stadig opp, og da det hele skulle avgjøres i Q3 ble det etterhvert klart at slicks-dekkene ble gjeldene. Mot slutten satte Leclerc en ny standard med tiden 1.49,412. Max Verstappen lå an til en god tid, men roet det ned for å gjøre et siste forsøk med best mulige forhold.
Men så fikk han plutselig beskjed av teamet om å avbryte det siste forsøket. En beskjed som ikke overraskende ble møtt med enorm frustrasjon fra nederlenderen. Dermed ble det en nedslående 8. plass for Verstappen.
Ville gått tom for drivstoff
I ettertid ble det klart at teamet var bekymret for drivstoffmengden i bilen. Om Verstappen hadde fullført runden kunne han risikert å bli disket fra kvalifiseringen for å ikke ha tilstrekkelig mengde drivstoff til den obligatoriske prøven. Verstappen var svært skuffet etter løpet, og mener det kunne vært unngått:
– Det er utrolig frustrerende selvfølgelig, å finne ut at det var drivstoffet. Vi gikk tom for drivstoff. Men disse tingene kan du følge med på gjennom Q3. Og selvfølgelig burde de latt meg fullføre runden før hvor jeg tror at vi allerede var på en polerunde. Men ja, jeg kan gjøre feil og teamet kan gjøre feil, men jeg tror det alltid er viktig at vi kan være kritisk til hverandre når folk gjør feil fordi disse tingene burde ikke skje.
Til tross for å ha gjennomført flere imponerende comeback’s denne sesongen har mesterskapslederen lite tro på å gjøre det samme i morgen:
– Rundt her er det nesten som Monaco. Jeg forventer et veldig frustrerende løp for meg der jeg bare står fast bak folk.
Men med Verstappen ute av bildet ble det som i 2019: Pole til Charles Leclerc i Singapore. Det er hans niende pole denne sesongen, og han er med det forøvrig den første noensinne til å starte i pole i Singapore to løp på rad.
Topp 10:
- Leclerc 1.49.412
- Perez +0,022
- Hamilton +0,054
- Sainz +0,0,171
- Alonso +0,554
- Norris +1,172
- Gasly + 1,799
- Verstappen 2,161
- Magnussen + 2,161
- Tsunoda +2,571
LES OGSÅ: Red Bull og Aston Martin kan ha oversteget budsjett-taket