I dag ble det klart at FIA har avslått søknaden fra Red Bull om superlisens til IndyCar-fører Colton Herta.
Herta var, i følge Red Bull, aktuell for et sete i AlphaTauri for 2023, om Pierre Gasly skulle forlate teamet til fordel for Alpine.
Regelverket til FIA krever at en fører har 40 superlisenspoeng fra andre kategorier, og Herta hadde bare 32 da hans 2022-sesong ble avsluttet. Amerikaneren har imidlertid prestert på et nivå som gjorde at Red Bull mente at han hadde erfaring og ferdigheter til å kunne prøve seg i Formel 1.
LES OGSÅ: Red Bull gir om Herta
Et av argumentene for at Herta skulle få dispensasjon fra regelverket, var at seieren hans i Indy Lights ville ha gitt ham tilstrekkelig poeng, om det ikke var at det var for få deltagere i mesterskapet – noe som ikke var utenfor Hertas kontroll.
Det har imidlertid skapt mye diskusjon og misnøye blant det andre teamene, som har investert stort i sine egne juniorførere med mål om at de skal hevde seg tilstrekkelig, særlig i F4, F3 og F2. Det hele handlet til slutt mer om politikk enn om ferdighetene til Herta.
En av dem var teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto.
– Reglene er på plass for å beskytte sporten, og sørge for rettferdighet.
LES OGSÅ: Latifi ferdig i Williams
Nå bekrefter også FIA at de vil følge sitt eget regelverk. Avgjørelsen ble kanskje også litt lettere av at Red Bull også bekreftet at de ikke ville forfølge planen om å forsøke å ta Herta til Formel 1. Han vil i stedet fullføre kontrakten med Andretti i IndyCar neste sesong før han bestemmer seg for hvor karrieren går videre.
I en uttalelse fra FIA sier de at de bekrefter at forespørselen er mottatt, men at de har avslått søknaden fordi Colton Herta ikke har tilstrekkelig med poeng til å være kvalifisert til superlisens.