Colton Herta har testet for McLaren og knyttes til et mulig sete i AlphaTauri, men foreløpig har han ingen superlisens som han trenger for å kjøre Formel 1.
Herta er en del av Andretti Motorsport, men slik årets silly season har utviklet seg, går nå ryktene om at amerikaneren kan være aktuell for AlphaTauri om Pierre Gasly skulle forlate teamet til fordel for Alpine.
Problemet er at han mangler 40 poeng på å være kvalifisert til en superlisens. Til tross for at både Liberty og FIA gjerne skulle hatt en amerikaner på gridden, må de følge regelverket som gjelder for superlisensen. Mange team bruker mye penger på å gi sine juniortalenter plass i farmerklassene F3 og F2 i jakten på disse viktige poengene, og det ville være uheldig om noen skulle snike i denne køen.
Kilder som Autosport har snakket med, sier at de frykter at team vil stoppe investeringen i F3 og F2 om det skulle være slik at Herta får lisens uten å være kvalifisert etter dagens krav.
IndyCar er imidlertid en av seriene som FIA vekter tungt i utdelingen av poeng, og Hertal tjente fire poeng for syvendeplassen i 2019, 20 for tredjeplassen i 2022 og åtte poeng i fjorårets sesong.
I forbindelse med COVID endret FIA regelverket til at førere kunne bruke de beste tre av de siste fire sesongene – men det hjelper ikke Herta fordi han i beste fall kan bli nummer åtte i årets mesterskap.
LES OGSÅ: Reduserer kravet til superlisens
Han kan tjene et ekstra poeng for hver FP1-trening han kjører denne sesongen. Han kan altså teoretisk sett skaffe seg inntil 38 poeng om AlphaTauri virkelig ønsker det.
Det finnes imidlertid litt handlingsrom for FIA, ettersom det er mulig å gi superlisens til en fører som ikke oppfyller alle krav, men som «har minst 30 superlisenspoeng, men der FIA vurderer at mangelen på poeng skyldes at mangelen på poeng skyldes årsaker som ligger utenfor førerens kontroll.
For Herta kan dette hjelpe ham, om han kan få FIA til å vurdere å ta med andreplassen i Indy Light fra 2018, denne ville nemlig gi ham 12 poeng. Dessverre hadde mesterskapet dette året bare åtte regulære deltagere – noe som ikke er nok til at FIA godkjenner resultatet.
Antallet deltagere var imidlertid utenfor Hertas kontroll, og om han får regne 12 for 2018, 20 for 2020 og åtte for 2021 er det de 40 poengene han trenger.
Hvem sa at F1 var enkelt?