Etter en lang sommerpause er det belgiske Spa Francorchamps som sparker i gang sirkuset inn i høst-sesongen. Det kan potensielt være for siste gang – men for første gang med en fornyet bane.
Tekst: Joakim Stenløs
Banen er nemlig under sterkt press om dagen. Spa er en av tre baner med utgående kontrakt, og er sammen med franske Paul Ricard forventet av flere å måtte vike for å gjøre plass til andre baner på neste års kalender.
Et halmstrå for fan-favoritten er dog nylige rapporter om at Kyalami-banen og Sør-Afrika Grand Prix, som er forventet å returnere til Formel 1-kalenderen, kanskje ikke rekker å bli klar for en retur allerede i 2023. Det kan potensielt gi plass til Spa i minst et år til. Uansett er det grunn for alle som verdsetter banen å nyte alle 44 rundene i helgens løp rundt det som med sine 7 kilometer faktisk er den lengste banen på kalenderen.
Nye poeng-regler
Forhåpentligvis blir det flere runder enn i fjorårets løp. Løpet ble tidenes korteste i Formel 1 etter at kun 2 runder ble kjørt bak sikkerhetsbilen før rød-flagget kom ut og det hele var over. Dermed ble resultatet fra kvalifiseringen i praksis gjeldene, og Verstappen seiret foran henholdsvis Russell og Hamilton. Det ble delt ut halve poeng til tross for at førerne altså kun kjørte 2 runder bak sikkerhetsbilen.
Om vær-forholdene skulle bli like krevende i år, som meldingene foreløpig ikke utelukker, er det nye poeng-regler som spiller inn. Med de nye reglene må minst to runder fullføres uten sikkerhetsbil for at det i det hele tatt skal kunne deles ut poeng. Om alt fra 2 runder til 25% av løpet blir fullført vil det kun deles ut 6, 4, 3, 2 og 1 poeng til de fem fremste førerne.
Om alt fra 25 til 50% av løpet blir fullført vil det bli delt ut 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de 9 fremste førerne. Om alt fra 50 til 75% av løpet fullføres vil det bli delt ut henholdsvis 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2 og 1 poeng til de 10 fremste. Om mer enn 75% av løpet fullføres deles poengene ut som normalt.
LES OGSÅ: Giovinazzi klar for to fredags-treninger
Første gang i ny drakt
Banen har gjennomgått flere endringer før årets løp. Selve utformingen av banen er lik som før, men det er gjort flere tiltak blant annet for å forbedre sikkerheten. Utbedringene skal ha kostet opp mot 250 millioner kroner, og ble gjennomført gjennom vinteren før årets sesong.
Endringene inkluderer blant annet større avkjørings-soner i Radillon-svingen hvor det har vært en rekke alvorlige ulykker opp gjennom årene. Det er også satt opp en ny hovedtribune med 4600 plasser på toppen av bakken ved samme sving-kombinasjon. Tribunen lenger ned i samme bakke er foreløpig fjernet, men skal etter planen komme tilbake neste år. I tillegg har banen fått nytt dekke og nye grus-feller flere steder. Det har også kommet en alternativ bane-konfigurasjon ved Speakers Corner tilpasset motorsykkel-løp.
Den nye avkjøringssonen i Radillon er langt bedre nå! Nå unngår man forhåpentligvis at biler sendes tilbake til banen om de kjører av.@Atlegulbrandsen @SteinPettersen @naesshagen @ViaplayDaniel @ThomasSchie2 pic.twitter.com/zcmDSONbQi
— Aleksander Wiik (@aleksander_wiik) August 22, 2022
Dette er forøvrig også første gang FIAs nye porpoising-regler trer i kraft. Endringene omhandler blant annet hvordan stivheten i bilene nå skal måles og kontrolleres.