W series er fire løps-helger unna å konkludere sin tredje sesong – sannsynligvis nok en gang med Jamie Chadwick som mester. Likevel har fortsatt ikke Chadwick eller noen andre kommet seg videre til F2 eller F3.
Tekst: Joakim Stenløs
Det er 30 år siden sist en kvinne prøvde å kvalifisere seg til et Grand Prix-løp i Formel 1, og 47 år siden første og eneste gang en kvinne sikret poeng i Formel 1 – nærmere bestemt Lella Lombardis halve poeng etter en 6. plass i Spanias grand Prix i 1975. Poenget var kun halvt grunnet at løpet ble avsluttet tidligere enn planlagt grunnet en tragisk ulykke. Forøvrig var dette første gang det ble delt ut halve poeng i et Formel 1-løp.
I dag er ønsket om å få frem en ny kvinnelig fører til Formel 1 langt større enn det var forrige gang det faktisk var en kvinne på griden. Rekrutteringen og satsingen har blitt endret i flere ledd, men resultatene lar foreløpig vente på seg. Den fremste kandidaten per i dag er utvilsomt britiske Jamie Chadwick som er på vei mot sin tredje tittel i serien på like mange forsøk. Williams-junioren har sanket mer enn dobbelt så mange poeng som nummer to på lista, og er selv mer enn klar for å ta steget opp til Formel 2 eller 3 neste sesong.
LES OGSÅ: McLaren ønsker å erstatte Ricciardo
W series – en suksess?
W series ble startet i 2019 som en ren kvinne-serie som kjøres som support-serie til Formel 1 i flere løps-helger gjennom sesongen. Serien skal gi kvinnelige førere økt oppmerksomhet, og racing-muligheter mange av førerne ellers ikke ville hatt. I tillegg til å føre frem kvinnelige førere bidrar også W series til å få frem kvinner i andre roller. For eksempel ble Sara Morgan denne sommeren den første kvinnelige løps-vinnende ingeniøren i W series da Jamie Chadwick seiret i Frankrike.
Men til tross for de positive effektene W series drar med seg er det vanskelig å vite hvor de beste førerne står uten å sammenligne de med førerne i Formel 2 og Formel 3. Flere kritiserer serien både for å unødvendig skille mellom menn og kvinner og for å ikke faktisk hjelpe førerne frem mot Formel 1. Chadwick selv er dog klar på at serien har hjulpet:
«Jeg syns helt klart at serien har vært en suksess så langt. Vi ser flere kvinner involvert i sporten, og W series bidrar der.»
«De har investert en stor andel i karrieren min, og jeg ville ikke kjørt uten dem.»
Fornyet håp for et steg opp
Denne sesongen ble det ikke noe sete utenfor W series grunnet manglende finansiering, og at samtalene ikke skal ha kommet i gang før i Oktober. Nå er målet å komme videre til en annen serie på veien mot Formel 1 neste sesong. Med to måneders sommerpause mellom forrige løp i Ungarn og neste løp i Singapore 30. september er samtaler om neste års sete noe av det Chadwick og hennes team nå bruker tiden på:
«Hvilken som helst ‘feeder series’ er målet, så Formel 3, Formel 2, men faktisk så ser jeg også på amerikanske muligheter og potensielt Indy Lights også, Så jeg utforsker alle muligheter. Vi har en fin stor pause etter Budapest så det vil være tid til å virkelig forstå hva vi er kapable til og hva den beste muligheten er.»
Med andre ord virker det som at W series er et endt kapittel denne sesongen. Det sa man dog også i fjor, før Chadwick igjen ble annonsert til W series denne sesongen. En ting er å sikre et sete, en helt annen ting er å sikre et sete hvor det er mulig å kjempe i toppen.
F2- og F3-sjef Bruno Michel uttaler at det var lag i Formel 3 som var klare til å ta henne inn til denne sesongen, og at det også hadde vært samtaler med et spesifikt lag. Likevel ble det altså ikke noe av. Med tanke på prisen på en slik satsing vil det være for kostbart både økonomisk og karrieremessig å ta steget inn i F3 uten å vite at hun kan kjempe i toppen, eller i det minste kvalifisere innenfor topp 12. I Formel 3 snus topp 12, noe som gir gode muligheter for poeng i enten sprint- eller hovedløpet. Det uttrykker også Michel:
«Vi må forberede unge kvinnelige førere til å komme til Formel 3-nivå med suksess, og med suksess menes det at vi må være sikker på at når de kommer dit så kan de i det minste kvalifisere innenfor topp 12.»
SE OGSÅ: Viaplays F1 Debrief: «Det er noen advokater som kan gni seg i hendene nå»
Mindre erfaring – men et klart mål
I tillegg til utfordringene ved finansiering og søken etter et konkurranse-dyktig sete har Chadwick tidligere uttrykt en annen bekymring av det mer fysiske slaget. I utgangspunktet er det ikke noe fysisk som hindrer kvinner i å kjøre like fort som menn. Likevel fremhever Chadwick at bilene er konstruert med menn som utgangspunkt.
«Hver racerbil er bygd rundt en gjennomsnittlig mannlig fører, som ikke burde være for langt unna, men med marginale gevinster og små forskjeller er det en faktor, og jeg har strevd fysisk i en del kategorier. Jeg har blitt sterkere og vært i stand til å overkomme det, ,men jeg vil forstå hvor sterk kvinner må bli for å konkurrere likt på F3-, F2- og F1-nivå. Er det mulig å bli så sterk? Hvordan gjør du det? Man trenger å forstå det bedre, fordi for øyeblikket så føles det ut som at jeg bare blir kastet inn i det.»
Chadwick har forsøkt seg i ulike regionale klasser tidligere, blant annet britisk Formel 3, uten å levere overveldende gode resultater. Hun var dog uerfaren, og selv om hun er mer erfaren i dag er det fortsatt et steg opp til flere av sine mannlige konkurrenter.
Chadwick står i dag med 116 løp I «single-seater» biler. Til sammenligning sto Lando Norris med 162 løp i banken før han tok steget inn i Formel 2. Norris er en av flere førere som er yngre, men har kommet lengre enn Chadwick og andre kvinnelige førere. En medvirkende årsak er at jenter ofte starter senere med karting enn guttene, og dermed tar det også lenger tid å være klar for eksempelvis Formel 2. Chadwick var 11 år når hun startet med go-kart, flere år senere enn mange av sine mannlige konkurrenter.
Målet er uansett klart. Chadwick ønsker seg til Formel 1 innen tre år:
«Tre år er den røffe tidsrammen til Formel 1. Det er mye som skal oppnås i løpet av de tre årene, men det er målet.»