Max Verstappen tok til slutt en enkel seier på Paul Ricard etter at mesterskaps-rivalen Charles Leclerc endte søndagens løp i barrieren.
Tekst: Joakim Stenløs
Charles Leclerc startet dagens løp fra pole etter å ha fått taue-hjelp fra team-kamerat Carlos Sainz i gårsdagens kvalifisering. Monegaskeren startet ved siden av mesterskaps-rival Max Verstappen, og foran henholdsvis Sergio Perez og Lewis Hamilton. Nevnte Sainz startet sammen med Kevin Magnussen helt bakerst fordi han har byttet for mange motor-komponenter.
Leclerc tok starten, og dro sammen med Verstappen fra resten av feltet. Verstappen lå rundt sekundet bak Leclerc i flere runder, men slet med å komme seg forbi. På runde 17 gikk Verstappen inn i pit, og byttet til de harde dekkene. På dette tidspunktet ledet Leclerc fortsatt løpet, men det kan virke som at ingenting vil seg for Ferrari og Leclerc om dagen.
For på runde 18 snurret Leclerc ut i sving 11, og løpet var med det over. Nok en gang må Leclerc bryte fra ledelse denne sesongen, og monegaskeren taper viktige poeng til Verstappen. Det gjør vondt for Leclerc som på mange måter blåste i gang igjen tittel-kampen i Østerrike, etter en rekke vanskelige løp for han og teamet denne våren. Om dette løpet viser seg å bli avgjørende i mesterskapet vil nok mange tenke tilbake på Leclercs skrik i det han skjønte at han var ute av dagens løp.
Se stillingen i fører-mesterskapet nederst i saken!
LES OGSÅ: Hauger med nok en skuffelse i Frankrike
Sikkerhetsbilen måtte ut og de førerne som ikke allerede hadde vært inne i pit benyttet nå muligheten til å bytte dekk. Ved omstarten tok Verstappen starten uten problemer. Etter det så vi ikke noe særlig mer til nederlenderen, og mesterskaps-lederen kunne innkassere en komfortabel seier. Også Hamilton kjørte et anonymt løp, og rullet inn til en sterk andreplass. Det er hans fjerde pall-plass på rad, og første gang de to kamphanene fullfører topp to siden Abu Dhabi 2021.
Mot slutten av løpet, ved omstarten etter en virtuell sikkerhets-bil forårsaket av Guanyu Zhou, smatt også Russell forbi Perez og opp på tredjeplass. Dermed klarte Mercedes å splitte Red Bull-duoen i Frankrike.
Strategi-forvirring for Sainz
Carlos Sainz lå på 7. plass ved omstarten etter team-kameratens exit fra løpet, og startet klatringen forbi Norris, Alonso og etterhvert Russell opp til 4. plass. Sainz spurte først om å komme inn i pit når han lå bak Perez, og mente at han ikke kom til å komme seg forbi. Det fikk han ikke, og Sainz kom seg likevel forbi Perez og opp til en 3. plass. Men etter det hadde Ferrari ombestemt seg, og tok på runde 43 Sainz inn. Etter å også ha sonet en 5 sekunders straff for en «unsafe release» fra det første pit-stoppet kom Sainz ut med soft-dekk på 9. plass bak Esteban Ocon. Sainz klatret forbi de 4 Alpine- og McLaren-førerne, og endte løpet på 5. plass.
Videre fulgte Fernando Alonso, som nå holder rekorden for flest runder kjørt i Formel 1 med 18 671 runder. Spanjolen toppet en miks av Alpine- og McLaren førere med Norris på 7. plass, Ocon på 8. plass og Ricciardo på 9. plass. Alpine er nå foran McLaren i kampen om 4. plassen i konstruktør-mesterskapet. Lance Stroll tok det siste poenget på 10. plass.