Hjem Nyheter Helmut Marko: Jakten på en verdensmester

Helmut Marko: Jakten på en verdensmester

Foto: Dan Mullan/Getty Images) / Red Bull Content Pool //
Mannen som sitter med nøkkelen til Dennis Haugers F1-fremtid, Dr Helmut Marko, har gitt teamet fire verdensmesterskap – nå jakter han på den neste Max Verstappen.

Tekst: Stein Pettersen
Biler og kilde: Red Bull Racing

Marko som selv kjøre F1 fra 1971 til 1972 har også vunnet Le Mans i en Martini-Porsche 917K sammen med Gijs van Lennep.

LES OGSÅ: Andretti – ta oss seriøst

Det var en stein som gikk gjennom visiret og gjorde ham blind på venstre øye under Frankrike Grand Prix i 1972, som satte en stopper for førerkarrieren. Han ble imidlertid i racing, og jobbet med Gerhard Berger, samtidig som han satte opp sitt eget team i Formel 3 og Formel 3000.

Foto: GEPA pictures/ Daniel Goetzhaber // GEPA pictures / Red Bull Content Pool

– Det var Red Bulls beslutning om å hente ham inn til sitt Red Bull Junior Team i 1999, som gjorde ham til en svært viktig del av den suksessen som Red Bull har hatt etter at de kom inn i sirkuset.

Den første som virkelig fikk utbytte av innsatsen til Marko, var Sebastian Vettel, som vant fire førermesterskap for Red Bull, før teamet hentet inn en 17-åring – Max Verstappen.

Dr. Helmut Marko og Sebastian Vettel i 2012 Foto: Philip Platzer / Red Bull Content Pool

Oppdratt til å bli verdensmester?

Marko var sikker på at erfaringen som faren til Max, Jos Verstappen, bidro med var viktig for suksessen til sønnen. Han kjørte over 100 F1-løp for blant annet Benetton og Arrows.

– Han hadde en tøff, men god, oppdragelse fra faren sin, det var med på å gjøre ham til den føreren han har blitt. Han fortsatte alltid treningen når de andre var ferdige. I Italia kan du kjøre gokart hele året rundt, men så snart det begynte å regne, gikk alle andre inn i kafeteriaen. Max var den eneste som ble ute, og fortsatte å kjøre runde på runde. Max kjørte sin første F1-løp da han var 17 – etter det har de lagt inn en klausul som sier at du må være 18  for å kjøre F1. Jeg mener det er feil å sette en sånn grense, om du har talent og riktig trening, kan du godt starte når du er 16, sier Marko.

Far og sønn etter at VM-tittelen er et faktum i 2021- Foto: Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

Red Bulls sterke mann mener timingen for å flytte en fører til neste nivå er ekstremt viktig.

– Det var enkelte som mente at Carlos (Sainz Jr.), hadde blitt oversette. Han utviklet seg bra, og forskjellen mellom de to var ofte minimal. Men til tross for at han hadde mindre erfaring, var Max raskere, og det var grunnen til at vi løftet ham opp til Red Bull – Carlos var bare uheldig som endte opp med Max som teamkompis.

Har blitt voksen

– Siden han tok sin første seier (Spania Grand Prix 2016), har Max gjennomgått en rask modning. Han har lært seg å prioritere hva som er viktig, og aksepterer det han ikke kan gjøre noe med. Da han var yngre, bannet han som en sjømann. En del av det å bli voksen er at du har høyere presisjon og kontroll selv under stress. Max tar alt helt til grensen, og det er ikke nødvendigvis morsomt å kjøre mot ham, fordi han har så utrolig bilkontroll. Da det regnet i 2016-utgaven av Brasil Grand Prix, fikk han sladd i 300 kilometer i timen, men klarte å beholde kontrollen.

LES OGSÅ: Masi – det har vært en ære

Marko mener også at ankomsten til Sergio Perez hos Red Bull har vært viktig for Verstappen.
– Max kan kjøre fort med alle biler. Det er derfor det å ha Sergio Perez som teamkompis er perfekt. Checo prøver ikke kjempe imot, men det kan likevel gi seier, slik som fjoråret i Baku. De to jobber veldig godt sammen.

Foto: Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

Han mener at kampen mot Mercedes og særlig Lewis Hamilton fra 2016 til 2021 har bidratt til å skjerpe talentet – og gi økt energi til å kjempe mot sin største konkurrent. Det endte som vi husker med at Max Verstappen tok sin første VM-tittel på siste runde i fjorårets siste løp.

– Jeg har vært hos Red Bull Racing i nesten 20 år – og jeg har aldri opplevd en så – nærmest krigslignende tilstand – som det var mellom oss og Mercedes i fjor. Når det kommer til karakter, vinnervilje, selvtillit og karisma, sammenligner jeg ham med Ayrton Senna. Årets kamp mot Charles Leclerc er på et annet nivå enn det var i fjor. De er samme generasjon førere, og kjenner hverandre langt tilbake fra de kjørte gokart. Det å konkurrere mot Ferrari er noe annet enn Mercedes, vi har en liker tilnærming til racing. Begge elsker å kjempe mot hverandre.

Hvor lenge kan Verstappen holde på?
– Jeg tror han er i stand til å prestere på dette nivået ett tiår til, avslutter Marko.