Hjem Nyheter Pirelli tar grep for 2023

Pirelli tar grep for 2023

Foto: Pirelli
Dekkprodusent Pirelli jobber for å gjøre neste års dekk sterkere og mindre utsatt for understyring.

Med innføringen av de nye bilene for 2022-sesongen kom også de nye 18-tommers hjulene og nye dekk fra Pirelli.

2022-bilenes aerodynamikk nærmest suger bilene til underlaget i motsetning til tidligere, der vingene presset bilen ned, har gitt utfordringer for dekkleverandøren.

LES OGSÅ: Hitech gir Vips tillit

Endringen av filosofien gjør at årets biler oppfører seg på en annen måte ute på banen, og vi har sett at de i mye større grad enn tidligere understyrer i lave hastigheter. Årsaken er selvsagt at lavere fart gir mindre undertrykk i tillegg til at bilene har blitt tyngre, blant annet som et resultat av sikrere biler.

For å kompensere den økte tendensen til understyring, gjør at Pirelli vil introdusere dekk som skal gi en mer nøytral balanse i bilene. Det løses blant annet gjennom at 2023-dekkene vil få en ny gummiblanding som Pirelli nå kan teste på årets biler, noe som ikke var mulig før introduksjonen – da de kun ble testet på biler med den gamle aerodynamikken oppdatert med bremser og hjuloppheng for å håndtere 18-tommerne.

Mario Isola hos Pirelli sier at de allerede har funnet flere forbedringer for neste år.
– Vi har allerede funnet områder vi må oppdatere. I fjor hadde vi dårligere muligheter til å teste dekkene, og vi ønsker å forbedre ytelsene til fordekkene, ettersom forskjellen mellom for- og bakdekk bidrar til understyring i lave hastigheter.

Pirelli er halvveis i årets testopplegg, og den neste testen vil bli utført av Red Bull, McLaren og Williams på Red Bull Ring i juli.