Den negative utviklingen på sesongen bare fortsetter og fortsetter for Ferrari-stjerna.
Tekst: Simen Næss Hagen – Parcferme.no
Etter at Ferrari røk på nye motorhavarier i forbindelse med Asberbajdsjan Grand Prix sist helg så var det ventet at flere av motorelementene måtte byttes ut til helgens Canada Grand Prix i Montreal.
For årets første VM-leder Charles Leclerc så det til og begynne med greit ut med bytte av forbrenningsmotor og de to MGU-enhetene, som alle tre var innenfor kvoten de har for antall deler komponenter før man eventuelt får straff. Men etter fredagens to treninger ble det klart at Leclerc ikke får reise fra den kanadiske VM-runden ustraffet.
For krysser man grensen for antall tillate komponenter, så vanker det gridstraffer – altså at man flyttes x-antall plasser ned på startgriden etter at kvalifiseringen er unnagjort. Leclerc ble tvunget også til å bytte den elektroniske kontrollenheten som man bare kan bruke to av i løpet av, hvilket betyr at han nå får ti plasser straff på startgriden etter at rekkefølgen er satt etter kvalifiseringen.
Leclerc er dog ikke den eneste som flyttes på startoppstillingen. Yuki Tsunoda må bytte intet mindre enn fire enheter som alle går utover antallet tillate komponenter. Både forbrenningsmotoren, turboen og MGU-enhetene må japaneren skifte ut, og alle er nå over tillat grense. Fordi han bytter såpass mange enheter så vil han plasseres bakerst på startgriden søndag kveld norsk tid.
De to første treningene ble for øvrig unnagjort fredag kveld, og VM-leder Max Verstappen fortsetter å være i form ved å toppe begge treningene.
LES OGSÅ: Verstappen raskest i Cananda
Ferrari har fortsatt farten med, med Carlos Sainz og Leclerc nest raskest på hver sin trening, mens det er verdt å merke seg at veteranen Fernando Alonso er i storform med en tredje- og femtetid på treningene. Også Sebastian Vettel imponerte med en fjerdetid på den andre fritreningen.
Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no