Løpene kommer tett om dagen, og selv om støvet så vidt har lagt seg i Baku må blikket nå vendes mot Canada. Etter 2 års pandemipause er endelig Formel 1-sirkuset tilbake i Montreal.
Tekst: Joakim Stenløs
Montreal har vært arrangør av Canada grand prix siden 1978. Gilles Villeneuve vant den første utgaven her i 78, og etter hans død i 1982 ble banen oppkalt etter den kanadiske føreren: Circuit Gilles Villeneuve. Han er også den eneste kanadiske vinneren av Canada grand prix. Akkurat den statistikken må nok både Lance Stroll og Nicholas Latifi se langt etter å gjøre noe med kommende søndag.
Banen har servert en rekke intense og underholdene løp. Ikke minst løpet i 2011 hvor Jensson Button til slutt tok seieren etter et svært dramatisk løp. Løpet er gjerne omtalt som et av tidenes beste Formel 1-løp.
Sjekk ut sendetidene for Canada GP!
Før sirkuset returnerer til Canada har vi lag i krise, lag i medgang og noen midt i mellom. Her ser vi på status hos de ulike teamene før helgens Grand prix.
Ferrari i krise
Ikke minst lurer de fleste nå på hva som skjer hos Ferrari – og om de klarer å snu dem negative trenden de har hatt de siste løpene. Leclerc har gått fra å lede med hele 46 poeng over Verstappen i fører-mesterskapet til å nå være 34 poeng bak. I tillegg er nå Ferrari 80 poeng bak Red Bull i konstruktør-mesterskapet.
Monegaskeren har levert varene på kvalifiseringene med hele 6 pole-positions og 2 andreplasser, men i løpene har det gått galt ved for mange anledninger. Totalt står han denne sesongen med 2 seire, og hans siste 3 pole-positions på rad har blitt konvertert til en fjerdeplass og 2 brutte løp. Hans teamkamerat Sainz har også hatt en tidvis svært utfordrende sesongstart, og er nå faktisk passert av George Russell i fører-mesterskapet.
Ingen av bilene kom til mål i det som ble et katastrofe-løp for Ferrari i Baku. Før helgens løp melder Ferrari at de har en løsning klar for Sainz hydraulikk-problemer, men at status for Leclercs motor fortsatt er usikker fram til de får undersøkt den nærmere.
Å få orden på motor-problemene er en stor nok utfordring i seg selv. I tillegg kan det bli en utfordring å håndtere grid-straffer utover i sesongen om de må overstige grensen for antall komponenter brukt. På toppen av det hele har Ferrari også rotet bort unødvendig mye poeng både på førerfeil og feilslåtte strategi-avgjørelser.
Om ikke Ferrari tar solide poeng de neste løpene kan tittel-håpet snart renne ut i sommer-sanden.
Red Bull 1-2 over hele linja
Hos Red Bull går det ikke overraskende langt bedre. Verstappen og Perez tok en 1-2 i Azerbaijan og topper nå også fører-mesterskapet. Det er første gang Red Bull ligger an til en 1-2 i fører-mesterskapet siden Vettel og Webber gjorde det sist i 2011.
Underveis i løpet ble det delt ut en teamordre når Verstappen fikk passere Perez uten motstand. Etter en uke hvor Red Bull-teamet har uttalt at førerne stiller likt i kampen om fører-mesterskapet reagerte mange på dette. Men i ettertid har Perez selv støttet valget. Han mener han ikke ville klart å hamle opp med Verstappen i Azerbaijan uansett, men han ønsker samtidig å forstå hvorfor han manglet farten for å kjempe om seieren.
Nå har Red Bull fått en armlengdes avstand til Ferrari. Kanskje åpner det for at Verstappen og Perez kan kjempe fritt, uten at teamet ser seg nødt til å prioritere nederlenderen. Samtidig er det en ting å få muligheten til å kjempe, noe helt annet er å faktisk slå den regjerende verdensmesteren.
Mercedes fortsetter å sprette
Mercedes tok solide poeng i Baku med Russell P3 og Hamilton P4. Russell viderefører også en imponerende statistikk med å være den eneste føreren med poeng i alle løp, og ikke minst den eneste føreren med topp 5-plasseringer i alle løp. Men dette skjer i aller høyeste grad på tross av en bil som sliter med porpoising, og Mercedes er sannsynligvis det teamet som er mest avhengig av å løse disse problemene.
Hamilton slet med ryggen i Baku, og teamsjef Toto Wolff var ikke sikker på om briten ville kunne kjøre i Canada. Hamilton selv beskriver det som det vondeste løpet han har kjørt, men han gjør det også klart at han kommer til å kjøre i Montreal.
Even when it’s painful, still we rise. Thanks for the love, see you all next week ❤️
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) June 12, 2022
Når skal Schumacher ta poeng?
Mick Schumacher starter i Montreal sitt 31. Formel 1-løp, og tyskeren har fortsatt ikke tatt poeng. Riktig nok var ikke det noen enkel oppgave i fjorårets bil, men i år har teamkamerat Kevin Magnussen tatt 15 poeng i samme bil. I årets sesong er det nå kun Schumacher og Latifi som ikke har tatt poeng.
I tillegg har Schumacher forårsaket noen kostbare kollisjoner for teamet, og han er nå under et visst press. Etter å ha vært nære poeng ved flere anledninger vil Schumacher være ute etter å endelig ta sine første poeng i Canada. Det ville i så fall vært spesielt å gjøre det på samme bane som hans far, Michael Schumacher, tok hele 7 seire.
Også Kevin Magnussen vil ønske å slå tilbake etter å ha blitt tvunget til å bryte i Baku. Haas hadde en god start på sesongen, men har nå ikke tatt poeng de fire siste løpene.
Også Alfa Romeos Guanyu Zhou led samme skjebne som Magnussen, og måtte bryte løpet i Baku. Kineseren har hatt en varierende sesong, men lå i Baku an til å kjempe om poengene. Valtteri Bottas kom på sin side også utenfor poengene i Baku. Det er kun andre gang det skjer med finnen i årets sesong. Både Haas og Alfa Romeo er uansett avhengig av at Ferrari får orden på motor-problemene.
Varierende midt-felt
AlphaTauri leverte et godt løp i Baku, og ville hatt begge førerne langt fremme hadde det ikke vært for Tsunodas problemer med bakvingen. Gaslys 5. plass er deres beste plassering hittil i år, og teamet vil håpe på å bygge på den positive trenden i Canada.
Både Mclaren og Alpine har tatt jevnt med poeng, og ligger på henholdsvis 4. og 5. plass i konstruktør-mesterskapet. Ricciardo, som for en gangs skyld kom foran teamkamerat Norris i Baku, vil være ute etter å ta solide poeng også i Canada for å stilne noe av kritikken som stormer rundt han.
Alpines Fernando Alonso, som etter Baku tok rekorden for lengst varende fra formel 1-karriere, vil håpe på et godt resultat på banen han vant på tilbake i mester-sesongen 2006. Esteban Ocon har hatt en god start på sesongen, men har de siste to løpene havnet bak teamkamerat Alonso. Kanskje kan vi få en intern kamp mellom Alpine-bilene i Montreal, som vi har sett glimt av tidligere i sesongen.
Opptur for Aston Martin
Aston Martin fikk endelig en opptur med en 6. plass til Sebastian Vettel. kanskje kan tyskeren igjen levere et godt løp i Canada hvor han vant i 2013 og 2018. Hans kanadiske teamkamerat Lance Stroll vil naturligvis også håpe på et godt resultat på hjemmebane. Aston Martin ligger nå på en delt 8. plass med Haas i konstruktør-mesterskapet, og det kan ligge an til en kamp om denne posisjonen utover i sesongen.
Latifis siste dans på hjemmebane?
Williams ligger nederst både i denne artikkelen og i konstruktør-mesterskapet. Det samme gjør som oftest Nicholas Latifi, som det nå rapporteres om at kan være inne i sin siste sesong i Formel 1. I så fall vill kanadieren ønske et best mulig siste løp på hjemmebane. Alex Albon har på sin side ikke tatt poeng på de tre siste løpene, og rødtoppen vil håpe på å igjen havne innenfor topp 10 i Canada.
LES OGSÅ: Silly season: Piastri inn for Latifi?