Dommerne avviste Ferraris påstand om at Red-Bull bilene hadde kjørt kuttet over den heltrukne pit-exit linja. Forklaringa var at Monaco-helgens regler motsa FIAs regelverk.
Tekst: Martin B Oddstøl
Foto: Red Bull
Strategitabber hos Ferrari førte til at Red-Bull bilene gikk over mål i Monaco som nummer én og tre etter å ha startet nummer tre og fire. Men samtaleemne etter løpet var to offisielle protester fra Ferrari mot begge Red-Bull bilene. Italienerne hevdet at både Sergio Perez og Max Verstappen hadde krysset den heltrukne gule linja ved utgangen av pit.
To høringer ble holdt etter løpet. Først med løpsvinner Sergio Perez. Protesten ble raskt avvist etter at Ferrari selv innrømte at Perez «ikke hadde noen del av framhjulet sitt til venstre for den gule linja».
Men Ferrari mente at de hadde en bedre sak i tilfellet til Max Verstappen. På Runde 23 hadde Nederlenderen fått en liten sladd på vei ut av pit, og så ut til å havne utenfor den gule streken med deler av sitt venstre fram-hjul. Alt i et forsøk på å holde seg foran Ferraris Charles Leclerc, som kom raskt bakfra.
– Det var nødvendig. Hvis ikke hadde jeg blitt passert av Leclerc, forbi jeg ikke ville hatt like bra traction, sa Verstappen om hendelsen.
Etter løpet ble det avholdt en høring med Race Director Eduardo Freitas og representanter fra Red-Bull og Ferrari til stede.
Under høringen var det full enighet om at Max Verstappen hadde hatt deler av sitt fram-dekk over den gule linja.
Dette var i strid med instruksjonene som Race Director sendte ut før løpshelgen. Disse instruksjonene sa at førerne skulle «holde seg til høyre for den heltrukne gule linja ved utgangen av pit» og at de må «holde seg til høyre for linja helt til den slutter ved utgangen av sving 1.»
Å holde seg til høyre for en linje betyr at ingen del av bilen kan være på linja, noe Ferrari også argumenterte for.
Protesten ble likevel avvist. I forklaringen sier dommerne at instruksjonene som ble sendt ut før løpet var feil.
Dommerne forklarer at reglene for pit-exit ble endret foran 2022 sesongen. I fjor sa reglene at den heltrukne linja «Ikke må krysses av noen del av bilen på vei ut av pit». Dette kan tolkes som at en minste lille del av bilen utenfor den heltrukne linja vil regnes som et regelbrudd. Noe Verstappen hadde gjort.
Men før årets sesong ble regelen for pit-exit endret til “Ethvert dekk til en bil på vei ut av pit skal ikke krysse» den heltrukne linja. Med årets regler må altså et helt dekk være over den heltrukne linja for at det skal regnes som et regelbrudd.
Denne regelendringen ble altså ikke reflektert i instruksjonene som ble sendt ut i forkant av løpshelgen i Monaco. Instruksjonen om at førerne måtte «holde seg til høyre for den heltrukne gule linja ved utgangen av pit» hadde bare blitt kopiert fra fjorårets løp, ifølge Race Director Eduardo Freitas.
Dommerne konkluderte derfor med at instruksjonene som Race Director sendte ut var feil og skulle ha vært oppdatert for å reflektere det nye sportsregleverket.