Netflix og Formel 1 bekrefter at kamerateamene fortsatt skal være på slep i depotet i minst to år til.
De kommersielle pilene har bare gått oppover og oppover for Formel 1 siden Netflix lanserte den eksklusive dokumentarserien «Formula 1: Drive to Survive» i mars 2019. I fire sesonger har de fulgt Formel 1-sporten fra innsiden på en måte som aldri er blitt gjort før, og har vært ett av eierne Liberty Medias største markedsføringsstrategier siden de tok over rettighetene til sporten i 2017.
LES OGSÅ: Vår anmeldelse av Drive to Survive sesong 4
Med tanke på den internasjonale rekkevidden har serien vært en enorm suksess. Seertall på TV, lesertall på nett og ikke minst tilskuertall ute på løpene har eksplodert, sistnevnte spesielt etter at pandemirestriksjonene nå er mer eller mindre helt fjernet, der tilskuerkapasitetenhar vært mer eller mindre helt sprengt og billettene revet vekk på null komma niks ute på løpene.
Serien har samtidig høstet kritikk i takt med de nye sesongene, spesielt fra den hardeste kjernen av både motorsportfans, eksperter og ikke minst en håndfull førere selv. Kritikken går primært ut på overdramatiseringer, oppkonstruerte rivaliseringer og titt og ofte at innholdet er vinklet og justert ute av sin opprinnelige kontekst.
Den største markeringen på dette har vært fra den regjerende verdensmesteren Max Verstappen som de siste to sesongene har tatt avstand fra serien og nektet å stille opp selv etter Netflix’ ønske og premisser, slik at det kun er materiale fra den ordinære TV-produsenten som Netflix får tilgang til.
LES OGSÅ: Dette mente Parcferme.no om sesong 4
Uansett, skryt eller kritikk – Netflix og Liberty fortsetter å surfe på suksessbølgen og kunngjør torsdag at de går på med – ikke bare én – men to sesonger til. Det betyr at 2022 og 2023-sesongen kommer til å bli tett dokumentert, så får vi se i mars-måned de to påfølgende årene som de klarer å holde på det samme engasjementet og gjenskape den samme suksessen.
Saken er levert sammen med Norges ledende motorsportside: Parcferme.no