Endelig er det duket for Australia Grand Prix som gjør sin retur på kalenderen for første gang siden det avlyste løpet i 2020. I de to årene Formel 1 har vært fraværende har det blitt gjort store endringer på den fem kilometer lange banen i et forsøk på å på å forbedre racingen.
Albert Park-banen er lokalisert like utenfor Sankt Kilda i Sør-Melbourne. Banen har vært stort sett uendret siden sitt første løp i 1996 frem til 2019 og mens utviklingen av bilene har gått uavbrutt har ikke banen klart å utvikle seg i samme tempo.
Det har gjort at banen har møtt mye kritikk de siste årene for å ikke by på spesielt god racing. Arrangørene har forsøkt siden 2017-reglementet å innføre tre DRS-soner på parkbanen for å gjøre forbikjøringer enklere uten at det var en oppskrift på suksess.
LES OGSÅ: Hva gjør 4 DRS-soner med Australia Grand Prix
Våren 2021 startet derimot et omfattende arbeid for å gjøre banen mer egnet for moderne Formel 1-biler. Banen var i hovedsak ferdig ombygd allerede før høsten 2021 da det egentlig skulle ha blitt arrangert løp. Men på grunn av landets strenge koronaregler ble løpet avlyst.
Siden avlysningen har det dog vært flere endringer på banen som kan ha stor innvirkning på hvordan løpets 24. utgave kan utvikle seg.
Bredere og raskere
Selv om banen har gått gjennom store endringer som ryktes å senke rundetidene med hele fem sekunder per runde, har karakteren på banen vært uforandret siden ombyggingen.
Det første førerne vil merke seg er justeringen i sving en, som er blitt gjort to og en halv meter bredere for å unngå flaskehals-effekten som tidligere har oppstått, noe Ralf Schumacher sikkert ville vært takknemlig for etter hans flytur på åpningsrunden i 2004.
Bildet til venstre er fra 2021 mens bildet til høyre er fra 2019. Depotet har blitt gjort bredere mot årets løp. En økning i bredden på to og en halv meter vil gjøre at pit-muren vil ligge inntil banen og fartsgrensen sannsynligvis vil settes til 80 kilometer i timen.
Bildet til venstre er fra 2021 mens bildet til høyre er fra 2019. Depotet har blitt gjort bredere mot årets løp. En økning i bredden på to og en halv meter vil gjøre at pit-muren vil ligge inntil banen og fartsgrensen sannsynligvis vil settes til 80 kilometer i timen. Foto: Google Streetview
Sving tre har i tillegg vært offer for renovering. Svingen har blitt fire meter bredere og man har reprofilert svingen for å gi den mer dosering. Det skal i teorien kunne gi muligheten for alternative spor og gjøre at førerne må tangere senere som kan åpne for flere forbikjøringsmuligheter.
Så til sving seks som har pleid å være en litt klein høyresving med en kraftig bremsesone. Her er gressflekken som pleide å være ved tangeringspunktet dekket med asfalt og svingen har som et resultat blitt bredere med mer enn sju og en halv meter.
Svingen som pleide å lede førerne inn i det mer tekniske partiet av banen vil kun være en kort nedbremsing før førerne vil ha full gass gjennom sving sju, åtte og det som var den gamle sjikanen i sving ni og ti. Sjikanen er fjernet og partiet vil by på topphastigheter i over en tredjedel av runden på baksiden av banen.
Det ryktes at førerne vil ha bortimot 330 kilometer i timen mot «hero corners» som er den kjente sjikanen i sving 11 og 12. Også her har det blitt gjort endringer for å kompensere den digre fartsøkningen. Sving 11 er blitt gjort bredere med tre meter på innsiden og dosert for å gi flere spor for å gjøre det enklere for føreren bak å kunne kjøre forbi også her.
Fire DRS-soner
Tidligere har det bare vært to DRS-soner på banen mellom siste og første sving og mellom sving to og tre. I 2018 ble det introdusert en ny DRS-sone på Albert Park-banen etter sving 12 som skulle gjøre det letter å kjøre forbi inn mot sving 13.
Etter de store endringene siden sist det er blitt kjørt løp på banen har det blitt introdusert enda en ny DRS-sone etter sving ni noe som gjør at Albert Park er den eneste banen så langt i Formel 1-historien som har mer enn tre DRS-soner.
En ting som er verdt å merke seg er også at det kun finnes to «DRS detection»-punkter. Det er på disse punktene førerne må være under ett sekund bak bilen foran for å kunne aktivere DRS-vingen.
Det første DRS detection-punktet vil være i utgangen av sving seks. Er føreren innenfor sekundet da man passerer dette punktet vil bilen bak ha DRS i sving ni til 11 og fra utgangen av sving 12 til 13.
Det neste DRS detection-punktet kommer etter sving 14. Det vil avgjøre hvem som har DRS nedover start og mål langsiden og fra utgangen av sving to til sving tre.
Spørsmålet mange stiller seg er om flere DRS-soner vil gjøre racingen bedre. Formel 1 kan oppleve å møte på et DRS-«paradoks» der økningen av DRS-soner kan virke mot sin hensikt. På en annen side er det fullt mulig at de få DRS detection-punktene kan hjelpe med å tette lukene i feltet.
Pirelli med strategi joker
Etter innføringen av C1 til C5 dekkene i 2019, hvor C1 er det hardeste og mest slitesterke dekket og C5 er det mykeste og i teorien raskeste dekket – på bekostning av kort livstid, har Pirelli hatt for vane å velge dekk som ligger inntil hverandre mot en løpshelg.
I helgens løp har dekkleverandøren derimot valgt å hoppe over C4-blandingen og vil benytte seg av C2, C3 og C5 for å gi teamene flere strategiske muligheter.
Pirelli-sjef, Mario Isola begrunner valget med at forskjellen mellom C3-blandingen og C4-blandingen viser seg å være relativt liten og tror at Albert Park er et godt sted å teste dette
Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no