Helgens Australia Grand Prix har fått ytterligere en DRS-sone – spørsmålet er om det er nok til å gi oss de forbikjøringene vi så gjerne ønsker oss.
I tillegg til DRS-sonene ved start/mål og inn mot sving 3, ble sonen inn mot det som nå er sving 11 (tidligere 13) introdusert i 2018. Nå går altså Albert Park fra 3 til 4 DRS-soner, med ytterligere en sone inn mot den raske sving 9-10.
LES OGSÅ: Pirelli med unikt dekkvalg i Australia
I tillegg til dette har banen gjennomgått en oppgradering, som har gjort at det som var sving 8-9, nå er fjernet og erstattet en rask rettstrekke fra utgangen av sving7 og inn mot nye sving 9.
Endringene er interessante også i lys av utviklingene i Jeddah, der bruken av DRS-sonene måtte utnyttes strategisk for å være i riktig posisjon da løpet ble avgjort.
Det er lett å rasjonalisere innføringen av en ny DRS-sone, men spørsmålet er hva slags type spenning den vil skape.
I følge statistikken var det bare 10 forbikjøringer på Albert Park i 2019, tre ordinære forbikjøringer og syv ved hjelp av DRS. Året før var tallet fem – der fire av dem ble gjort med DRS.
I motsetning til i Jeddah og Bahrain vil man ikke kunne utnytte DRS-sonene på samme måte for å passere en fører som nettopp har passert deg. Selv om det er to DRS-soner etter hverandre, er det bare ett målepunkt, noe som gjør at den føreren som har passert i den første DRS-sonen, ikke vil kunne åpne vingen inn i neste sone.
Trolig får vi ikke noe svar før på søndag, hvorvidt den nye DRS-sonen faktisk vil bidra til bedre racing. Tradisjonelt har den første DRS-sonen ned mot sving 1 blitt brukt til å komme nærme nok til å gjøre et forbikjøringsforsøk gjennom inn mot sving 3. Nå vil det vise seg om de to siste DRS-sonene også vil kunne fungere på en tilsvarende måte.
DRS er fortsatt kontroversielt, fordi mange ser på det som et kunstig hjelpemiddel i racing, og målet har vært å kunne unngå det i fremtiden – men ingenting tyder foreløpig på at den nye aerodynamikken alene løser utfordringen.