For første gang siden dagens system for dekkfordeling ble innført i 2019, har Pirelli tatt et valg vi ikke har sett tidligere.
Til tross for at vi har gått fra 13-tommere til 18-tommere denne sesongen, har prinsippet som ligger til grunn vært det samme. Etter at Pirelli innførte fem ulike dekktyper fra C1 til C5 har man alltid valgt dekk som ligger «inntil hverandre» når man har plukket de tre dekktypene til en racehelg.
LES OGSÅ: Monaco kan forsvinne fra kalenderen
C1 er det hardeste og mest slitesterke dekket med minst grep, har C5 vært det mykeste – og teoretisk sett det raskeste – men med kort levetid.
Før hvert løp så vurderer Pirelli banens layout og underlag, og velger tre av de fem dekkformatene som da blir «Soft», «Medium» og «Hard».
Frem til nå har man alltid valgt etterfølgende format, som C1, C2 og C3, mens i Australia har Pirelli plukket ut C2, C3 og C5 – et valg som flere har etterlyst for å gjøre forskjellene større mellom strategiene.
– Vi bestemte oss for å hoppe over et steg i hvilke dekk vi har valgt for dette løpet, ettersom ytelsesforskjellen mellom C3 og C4 har vist seg å være relativt små, vi tror at Albert Park er et godt sted å teste dette, sier Mario Isola hos Pirelli.