Seertall, lesertall og lyttertall på Formel 1-stoff har man aldri sett maken til tidligere. Det kan noen av de største medieaktørene også skrive under på.
Formel 1 har gått fra å være en nisjesport i norske øyne til å bli allemannseie, og det er ikke lenger noen overdrivelse å si at Formel 1 er på høyde med de to største idrettsgrenene hos det norske folk – vinteridrett og fotball.
Tall og inntrykk hos rettighetshaverne NENT og Norges største avis VG underbygger dette, noe som kommer fram i denne ukas episode av Viaplay Motor Pod.
NENTs pressesjef Thomas Horni presenterer tall de aldri har sett liknende av tidligere.
– På V Sport 1 er det ikke veldig mye annet som kan sammenliknes med Formel 1 om dagen. Det er veldig høye tall for tiden, konstaterer Horni i podkasten Viaplay Motor Pod, som du kan lytte til her oppe til høyre, eller ved å klikke på linken.
Under sesongstarten i Bahrain hadde de et gjennomsnitt på 66.000 seere med en topp – såkalt «peak» – på 79.000 seere. Men bare på én uke økte dette til 80.000 i gjennomsnitt og en peak på 99.000 i Saudi-Arabia, ifølge Hornis tall.
Dette gjelder kun den lineære kanalen V Sport 1. Viaplay-tall er konfidensielle av hensyn til at selskapet er børsnotert, men Horni kan operere med prosenter. Og de tallene er enorme fra strømmetjenesten, noe som indikerer at vi snakker solide sekssifrede seertall.
– Det jeg kan si er at vi har en 93 prosent økning på Viaplay sammenliknet med første helg i fjorårssesongen. Og fra løp 1 til løp 2 i år var det en ytterligere økning på 11. prosent. Vi ser at pilene peker rett i været der også, sier Horni.
Interessen for Formel 2 har også en naturlig vekst grunnet Dennis Haugers deltakelse. Med en beskjeden åpning på 15.000 seere fra Bahrain økte dette til 34.000 til Saudi-Arabia, altså en økning på 127 prosent.
– Hvor høye er disse tallene når vi samtidig kan lese om NRK-programmer som har over en million seere, spør programvert Atle Gulbrandsen.
– Det skal nevnes at V Sport 1 er en nisjekanal. En ren sportskanal som er langt ned på listen, og en kanal som rett og slett ikke alle har tilgang til. Når vi snakker 100.000 seere der, så er det faktisk veldig, veldig bra. Det er uvanlig høyt, sier Horni, og viser til at markedsandelen for V Sport 1 utgjorde Norges største kommersielle TV-kanal under Saudi-Arabias Grand Prix.
VGs sportsjournalist Ole Kristian Strøm har dekket Formel 1, annen motorsport og annen sport generelt i over 30 år, med motorsport som ett av sine spesialfelt. Også der merker han en formidabel økning i interesse, og en oppmerksomhet som ikke likner grisen.
Av samme hensyn som Viaplay oppgir han ikke konkrete tall, men kan avsløre sånn cirka hvor landet ligger.
– Det går på flere hundre tusener som leser mange av sakene. Det er faktisk sånn nå at det leses i det jeg kaller for «langrennstall». Det er like mye lest som langrenn, som jo er ekstremt populært i Norge, sier Strøm til podkasten.
Den norske interessen reflekteres også internt i redaksjonen, merker Strøm.
– Jeg har holdt på med dette i 30 år og ingen har brydd seg om det i redaksjonen før. Nå kommer det jenter på 25 år fra andre redaksjoner i huset og vil snakke Formel 1. Det er ganske uvirkelig. interessen her på Sporten og i andre avdelinger er veldig, veldig stor. Det er skjedd en utrolig utvikling de siste par årene, slår Strøm fast.
Saken er levert sammen med Parcferme.no