Avstanden frem til Red Bull og Ferrari har økt – og med Hamilton ute i Q1 – hva kan Mercedes gjøre?
Spekulasjonene har gått etter at det ble klart at Mercedes ikke hadde en eneste sandsekk å kaste over de minimale sidepodene – de har faktisk problemer.
Riktignok hentet de viktige poeng i forrige helgs løp, og George Russell presterte nok en gang langt over snittet – men de er langt bak de beste.
LES MER: Perez tok sin første pole
Noen er bekymret for at Mercedes-motorene er for dårlige, og det i verste fall kan sette teamet tilbake helt frem til nye motorer er på plass i 2026 – men sannsynligvis er det ikke der det ligger.
Helt siden testingen har vi sett at Mercedes har slitt med porpoising – noe som gjør at den eneste løsningen er å kjøre med en høyere bil. Dermed sliter de med å skape nok marktrykk og selv om de forsøker å kompensere med mindre vinger over bilen, blir ikke bilen rask nok.
SE OGSÅ: Stygg smell for Mick Schumacher
Både førere og team har vært helt sikre på at bilen har svært gode rundetider i seg, men at de ikke finner oppsettet som gjør det mulig å oppnå.
Utfordringen for Mercedes på Jeddah Corniche Circuit er at den ikke bare har raske strekk, men en hel haug med raske svinger som åpenbart straffer en bil som må kjøres med mer markhøyde enn det man ønsker.
Andrew Shovlin sier at gyngingen bare ble mer og mer uforutsigbar gjennom fredag, og at de måtte forsøke noe annet på lørdag. Han sier at de forstår problemet, men ikke har noen løsning akkurat nå.
– Vi bruker litt tid på å få produsert de delene, men vi jobber hardt. Det gjør at vi må bruke alle ressursene på dette, i stedet for å jobbe med normal utvikling slik vi ville gjort ellers.
Russell sier at det ikke bare er handlingen som porpoisingen skader, men også hans evne til å konsentrere seg om selve kjøringen. Normalt ville de jobbet med småjusteringer for å finne det optimale oppsettet – nå ender de opp med å bruke all tid og krefter på å løse et stort problem.
Analyserer vi rundetiden til George Russell opp mot mannen på pole, Sergio Perez, ser vi at han taper tid gjennom hele runden, men at det største tidstapet kommer mot slutten av runden.
Red Bull med god kontroll på sin aerodynamikk tar tid både i på strekkene og gjennom de raske svingene.
Mercedes sier at de har en ny bakvinge i produksjon, og at den kanskje kan være på plass til Australia.
Lewis Hamilton hadde kjempeproblemer under kvalifiseringen og ble altså slått ut allerede i Q1, men Mercedes sier at det ikke var noen store forskjeller på bilene til sine to førere. Det ble spekulert i går om de ville forsøke å gjøre så store endringer på bilen til Hamilton at han vil starte i pitlane, men ifølge Shovlin er det ikke opplagt at de har så mange nye komponenter til bilen at det er noe poeng.
Til the-race.com antyder Shovlin at Hamilton hadde for mye grep foran, noe som førte til at bilen var overstyrt gjennom flere av de raske svingene.
Det å kjøre på en bane som den i Jeddah krever naturlig nok en enorm tillit til handlingen til bilen, og at dette trolig var årsaken til problemene til Hamilton.
Dermed blir det nok en helg med skadebegrensning for Mercedes – men på en bane som dette kan absolutt alt skje.