Hjem Nyheter Analyse: Hvem er favoritter – og hvem har floppet

Analyse: Hvem er favoritter – og hvem har floppet

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Vi har hatt rekordmange dager med testing denne sesongen. Seks dager – over 6000 runder og 31.000 kilometer er tilbakelagt – men hva har vi lært?

Tekst: Stein Pettersen

Når den sjette testdagen lander med Max Verstappen på topp – er det på mange måter sånn at vi ser for oss at styrkeforholdet kanskje er ganske likt sånn det har vært den siste sesongen. Men med helt nye biler, og flere team med nye motorer, så er det jo strengt tatt ingen grunn til det.

Som vanlig etterlater en test som dette minst like mange spørsmål som svar – og som det har blitt gjentatt en rekke ganger under testene: Tidene sier lite om hvordan styrkeforholdet faktisk er – det er alle de andre tingene vi har observert som er mest interessant.

Her er vår analyse:

Red Bull

Max Verstappen avsluttet den siste dagen på topp. Det er selvsagt viktig for Red Bull å vise at de er konkurransedyktige og kan forsvare førertittelen, og helst også fravriste Mercedes konstruktørmesterskapet.

Som forventet hadde Red Bull noen flere triks i ermet, og den siste dagen dukket de da også opp med mindre sidepods enn det vi har sett de fem foregående testdagene. Det som kanskje er vel så viktig er hvor problemfritt testingen har vært for Red Bull. De har sikret seg en solid mengde med data for den nye bilen, og de har også tilsynelatende styrt unna de største problemene med porpoising.

Da Sergio Perez kom ut med det nye sidepod-designet på sin RB18 så var han øyeblikkelig den raskeste, samtidig som de unngikk en del av den støyen som oppsto rundt det ekstreme designet Mercedes viste den første testdagen.

Da testen startet kunne det se ut som om Red Bull var et godt stykke bak Ferrari basert på hva vi fikk se i Barcelona – men etter bare noen timer i Bahrain var det tydelig at det har vært jobbet godt i Milton Keynes. Sånn det har sett ut etter tre dager RB18 den best balanserte bilen under testing – når den også viser at den kan være raskest bør det være god stemning hos Red Bull.

Mercedes

Etter de tre første testdagene i Barcelona så alt svært riktig ut for Lewis Hamilton og Mercedes. Det viste seg imidlertid at den siste dagen i Spania var den eneste som Mercedes endte opp med å toppe på seks dager med testing. Det er vanskelig å si hvor fornøyd Toto Wolff og Mercedes er med de dataene de har hentet med seg, men strengt tatt så det ganske likt ut for 12 måneder siden – men Mercedes endte likevel med å vinne det første løpet, og sikre konstruktørmesterskapet gjennom sesongen.

Den store bekymringen sett fra utsiden er det handling som er utfordringen for Mercedes. W13 ser ikke komfortabel ut å kjøre, verken på de raske langsidene, eller i de raske svingene. Samtidig er vi vant til at Mercedes alltid forteller verden rundt om hvor vanskelig det er, og hvor dårlig det ser ut.

Om vi skal høre på Hamilton og Russell, kan det stemme at de ikke har optimalisert like mye for fart under denne delen av testingen som de gjorde i Barcelona.

Den store diskusjonen var selvsagt de meget spesielle sidepodene som teamet stilte med på den første testdagen i Bahrain. Flere av konkurrentene stilte spørsmål om hvorvidt denne løsningen var lovlig, ikke minst fordi det førte til en ny vinge der som speilet ble festet.

Dette er jo også i samme område som den øvre delen av sidekollisjonsbeskyttelsen SIPS (Side Impact Protection System) befinner seg.

Problemet til Mercedes kan være at de muligens har satt opp bilen veldig stivt nå for å unngå problemene med gynging – og at det har ført til at den blir veldig nervøs og vanskelig å kjøre.

Mercedes har imidlertid vært tydelige på at de har fulgt alle prosedyrer, og holdt FIA involvert med både tegninger og diskusjon rundt det nye designet.

Det som kan ødelegge for utnyttelsen av et eventuelt «smutthull» i regelverket, er om man kommer frem til at endringen er «et brudd på intensjonen i regelverket». Så langt er det imidlertid ikke noe som tyder på at dette designet vil gjøre det vanskeligere å ligge tett på W13 – men det kan fortsatt hende at speilene og innfestingen kan regnes som et aerodynamisk element – men det bør være mulig å komme seg rundt.

Torsdag er det et møte i FIAs tekniske komite, og der vil man garantert diskutere denne og andre løsninger som teamene har vist frem under testingen.

Ferrari

For Ferrari har det vært noen svært gode dager med testing. Ikke bare ser bilen ganske lettkjørt ut, men det har heller ikke vært store tekniske problemer for teamet.

Det er mange år siden Ferrari har gått inn mot en sesongstart med like stor selvtillit og ro som de bør kunne gjøre nå i år. Både Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr. har stort sett vært med helt oppe i toppen – og rundetidene har heller ikke vært mye å bekymre seg over.

Antagelig var Ferrari det teamet som startet best forberedt – noe som tyder på at man har hatt god effekt av den ekstra tiden man har fått i vindtunnel – som en følge av regelverket som skal gjøre det lettere for team å ta igjen de beste. Den innsatsen i tillegg til den siste forbedringen av motoren ser ut til å ha gitt et godt resultat for 2022-bilen i Maranello.

Mistanken er kanskje at Ferrari har kjørt med noe mindre bensin enn Red Bull og Mercedes – men dette får vi ikke helt svar på før vi er klare for løp.

McLaren

Ting så lovende ut for McLaren i Barcelona. Teamet så ut til å ha god kontroll, og tidene var gode. Hele 367 runder gjorde de to førerne unna gjennom de tre dagene i Barcelona, men allerede første dagen i Bahrain startet dårlig for de oransje.

Det første som skjedde var at Daniel Ricciardo var syk – og etter mange tester viste det seg at australieren hadde sikret seg Covid. Dermed ble det tre dager med testing for Norris, og heller ikke denne var problemfri.

LES OGSÅ: Ricciardo testet positivt

MCL36 har nemlig vist seg å være en smule lunefull under testingen i Bahrain. Først og fremst var det bremser og dekk foran som var problemet. De ble for varme, og dermed låste Norris hjulene inn i flere svinger, og kunne ikke pushe slik de ønsket for å få testet resten av bilen også.

Vi vet at McLaren har gått inn i sesongen med et annet forhjulsoppheng – men det er ikke klart om det er der problemet ligger. Det kommer til å bli svært hektisk for både mekanikere og ingeniører frem til neste fredag – da bør de ha en ide om hvilke endringer som kan redde sesongstarten. Problemene blir selvsagt ikke mindre av at det ble svært få runder på McLaren i Bahrain, og de mangler derfor mye data som hadde vært nyttig for å kunne sikre at resten av MCL36 fungerer som den skal.

Alpine

Til Bahrain dukket den rosa versjonen av Alpine opp – en farge teamet vil beholde på det to første løpene i årets sesong.

Det har vært en vanskelig start på testingen for Alpine, og mye tyder på at det kan være den nykonstruerte motoren som gjør at situasjonen ikke er helt under kontroll for det franske teamet.

De har imidlertid fått ganske mange runder med sin A522 – og selv om det startet med bare 24 runder på Alonso den første sesjonen på torsdag, så ble det mange gode runder både for Ocon og Alonso. Sistnevnte la inn 122 rundre den siste dagen, og endte med fjerde beste tid.

Forhåpentligvis har de hentet inn mye av det de mistet under den vanskelige testen i Barcelona tidligere i år.

AlphaTauri

Selv om AlphaTauri er en del av Red Bull er det strengt hvordan de ulike teamene må eie sitt eget design. Teamsjef Franz Tost sier han tror det vil bli enda tøffere å være med opp i toppen enn hva det har vært tidligere.

Til tross for at Pierre Gasly krasjet på den siste dagen i Barcelona, kom AlphaTauri til Bahrain med mål om å sikre seg nok data til å gjøre de siste endringene før første løpshelg.

En av tingene som de oppdaget var at AT03 kanskje er den bilen som er mest følsom på endringer i vind i dagens felt. Muligens er det små ting som skal til for å justere dette, men de er nødt til å finne ut av det – for vinden i Bahrain kan være både sterk og komme i kast.

Akkurat nå ser det ikke optimalt ut for AlphaTauri – og det kan bli en vanskelig sesong både for Gasly og Yuki Tsunoda – og kanskje særlig for sistnevnte kan problemene til teamet for også bli et problem for ham.

Aston Martin

Ikke bare ser årets Aston Martin meget bra ut, de har også hatt en god start med minimalt med problemer og en bil som tilsynelatende oppfører seg som den skal.

Årets bil – AMR22 –  endte opp med et helt greit antall runder. Selv om rundetidene til både Sebastian Vettel og Lance Stroll rent tidsmessig er omtrent midt i feltet, kan Aston Martin være teamet som dominerer midtfeltet.

Williams

Litt temperatur er aldri feil, men for Williams ble det for varmt da bremsetrøbbel sørget for at bilen fikk store brannskader på fredagen i Bahrain.

Som det eneste teamet som ikke hadde testet de nye 18-tommerene før vi kom til Barcelona, har det nok vært vanskeligere enn for mange av de andre. Derfor benyttet den første testen til å få lagt ned så mange runder som mulig, og satset på at de tre siste i Bahrain skulle gi dem de svarene de lette etter. Albon la ned 104 runder den første dagen, men da Nicholas Latifis bremser gikk varme og tok fyr, ble det så store skader på bilen at teamet mistet mange verdifulle testrunder.

Heldigvis hadde teamet en bedre dag på lørdag – men det er vanskelig å si hvor rask FW44 faktisk er – det vil det være vanskelig å fastslå før tidligst på lørdag.

På den positive siden gir begge førerne gode tilbakemeldinger på bilen, og om den er mer lettkjørt enn den har vært de siste sesongene vil det i seg selv gjøre situasjonen lettere for Williams.

Alfa Romeo

Det er vel ingen team som har hatt en så vanskelig start på sesongen som Alfa Romeo. I Barcelona klarte testfører Robert Kubica og nysignerte  Valtteri Bottas et svært begrenset antall runder. Heldigvis var testen i Bahrain betydelig bedre – og Bottas og den nye kinesiske nykommeren Zhou Guanyu landet nærmere 1000 kilometer i C42 på de tre dagene.

På den positive siden er kanskje Alfa Romeo det teamet som har sluppet enklest unna porpoising og ting fungerte bra helt frem til de fikk girkasseproblemer mot slutten av den siste testdagen.

I likhet med Haas er det selvsagt også avhengig av hvor godt den nye Ferrari-motoren leverer, det kan være nøkkelen til at Bottas kanskje kan levere noen bedre resultater enn hans landsmann klarte den forrige sesongen. Han sier at han begynner å like bilen, og at han har funnet seg godt til rette både i bilen og teamet.

Det ser ikke håpløst ut for Alfa Romeo – men midtfeltet blir tøft i år.

Haas

Var det ett team som virkelig trengte en god start i år så var det vel Haas. Teamet som allerede ved starten av 2021 fortalte at de fokuserte alle ressurser på 2022-sesongen. Selv om bilen ikke helt håpløs ut under testingen i Barcelona, men så ble ting vanskeligere allerede da.

Russlands invasjon i Ukraina gjorde det helt umulig for teamet å beholde både hovedsponsor og sin ene fører – Nikita Mazepin.

Dermed kom man til Bahrain med bare en fører og ingen tittelsponsor. I tillegg så kom bilen og alt utstyret forsinket, slik at de mistet den første halve testdagen.

Riktignok fikk de ta igjen noe av tiden på den siste dagen, men de ble selvsagt et stress for alle involverte.

Bahrain så da også bedre ut for teamet – og med en hjemkommet Kevin Magnussen som makker for Mick Schumacher så det ut som om stemningen økte betydelig.

Da alle de andre teamet hadde pakket samme lørdag kveld, så klarte til og med Mick Schumacher og sette dagens raskeste tid. Riktignok var jo ikke forholdene identiske med da de andre teamene kjørte, men ting kan neppe bli dårligere for Haas enn det var i fjor. For de som har sett fjerde sesong av Drive to Survive så er det vel heller ikke negativt å slippe å ha førerfar og høyrøstet sponsor Mazepin vasende rundt og stille spørsmålstegn om alt og ingenting.

Konklusjon

Sånn det ser ut nå har kanskje Red Bull et lite favorittstempel foran Ferrari og Mercedes.

Analyser av race pace viser at det nok er jevnere enn det ser ut, samtidig er det krevende å gi en endelig vurdering før vi har vært igjennom et helt løp.

En annen ting vi sitter med relativt lite informasjon om er hvor effektiv bilene er med DRS-vingen oppe og i kamp med de andre bilene.

2022 blir en fantastisk sesong – testingen har gjort oss hårfint klokere – men nå er det snart alvor.